Nieuws Maart 2013

Xavi en Iniesta over de return tegen AC Milan

Xavi Hernández en Andrés Iniesta spraken vorige week elk met de krant Mundo Deportivo met de aanstaande clash tegen AC Milan in de Champions League. Bij deze de verkorte versie van beide interviews.

Xavi: “We moeten aanvallen en vroeg scoren”
“Ik ben vrij optimistisch, ondanks de 2-0 score van de uitwedstrijd,” zo zei Xavi tegen de krant, toen hem werd gevraagd naar de kansen van FC Barcelona om de achterstand op AC Milan om te draaien. “We hebben nog altijd 90 minuten, misschien zelfs 120 minuten. Er kan veel gebeuren tijdens een wedstrijd. Zij zijn getalenteerd en kunnen op elk moment scoren. Ze zijn heel sterk in de lucht en doen hun voordeel met elke fout die je maakt.” De vice-aanvoerder van Barça liet een analyse los op wat zijn team moet doen om een weerwoord te geven aan de Italiaanse speelstijl. “We moeten op onze hoede zijn, geen balbezit verliezen en voorkomen dat zij een kans krijgen om op de counter aan te vallen. We mogen geen domme fouten maken; onze aanvallen moeten doelgericht zijn en we moeten het veld open houden.”

Op de vraag of hij denkt dat Barça Milan zal uitschakelen antwoordde Xavi voorzichtig: “Nou, het is de Champions League. Onze trots is wat gedeukt na de oneerlijke en overdadige uitslag van de uitwedstrijd en na de twee nederlagen tegen Madrid en we willen dat gevoel van winnen, strijden en het zijn van een groot team weer terug. Er is geen betere wedstrijd om dat te bereiken dan die tegen AC Milan. We hebben nu onze manier van spelen op allerlei manieren uitgeoefend. Misschien heeft Tito Vilanova iets in gedachten voor de wedstrijd van dinsdag voor het open leggen van het veld of het inzetten van een vaste aanvaller in het centrum, ik weet het niet. Maar we moeten aanvallen en vroeg scoren.”

Iniesta: “We gaan door naar de volgende ronde.”
“Ik zou mijn hand voor mijn team in het vuur steken, zo vaak als het zou moeten. Ik heb compleet vertrouwen dat we het kunnen,” zei Iniesta over de aanstaande wedstrijd tegen AC Milan. “We hebben een omgekeerd resultaat, het is natuurlijk niet goed, maar onze mentaliteit en overtuiging moeten zijn dat we dit om kunnen draaien. Het zal moeilijk worden, maar niet onmogelijk. We moeten deze wedstrijd benaderen alsof het de finale is. Dat is wat onze mentaliteit moet zijn, van de eerste minuut tot de laatste.”

De Spaanse middenvelder is er ook van overtuigd dat het Camp Nou zich dinsdag trouw achter het team zal scharen. “Ik denk dat de fans er ook vertrouwen in hebben dat we dit kunnen winnen,” aldus Iniesta.