Nieuws Juli 2008

Xavi: "Tussen Barça en Eto'o bestaan slechts communicatiestoornissen"

De EK winnaars Xavi, Puyol en Iniesta sloten zich op vrijdag definitief bij de selectie aan. Ze trainden in Schotland mee. Xavi liet zich na afloop uit over de vreemde gang van zaken rond Eto'o, die naar een andere club mag uitzien. “Samuel is een geweldige speler. Hij is van wereldklasse. Het is een echte professional. Hij maakt het verschil. Wat er zich nu afspeelt is gebaseerd op miscommunicatie tussen de club en Eto'o.”
Xavi wenste niet dieper op de materie in te gaan. De beste speler van het afgelopen EK wilde geen olie op het vuur gooien.
Over zijn nieuwe trainer Guardiola had Xavi niets anders dan goede woorden over: “Pep is voetbalziek. Hij is helemaal gek van het spelletje. Met hem werken we op een andere manier. Er heerst een andere filosofie rond de training. Niet op voetbalgebied, want we houden nog net zoveel van rondo’s en driehoekjes. Het is de methode. Het is moderner. Je ziet het in de kleine details."
Over het in Catalonië gevoelige item “Viva España”, dat hij op de dag van de huldiging na het behalen van de Europese titel uitsprak tot de grote menigte in Madrid, was Xavi verhelderend. “Ik wens hier geen polemisch punt van te maken, want ik heb me nog nooit publiekelijk over politiek uit gelaten en ik zal het ook nooit doen. Ik wil niet dat mensen sport en politieke thema’s door elkaar gaan halen. Diegene die zich er aan hebben gestoord, mixen twee dingen door elkaar. Dat moeten ze niet doen.”