Camp Nou

Is het Camp Nou of Nou Camp? We geven u graag uitleg.

Als het bijvoeglijk naamwoord in het Catalaans achter het zelfstandig naamwoord staat, dan moet het letterlijk worden opgevat. Staat het ervoor, dan is de betekenis figuurlijk. Een voorbeeld: ‘Un home gran’ is een grote man, en een ‘un gran home’ is een groots man.

‘Camp Nou’ betekent dan ook letterlijk ‘nieuw veld’, in de zin van nieuw aangelegd. ‘Nou Camp’ kan een oud veld zijn, waar de club recentelijk naartoe is verhuisd. Net zoals ‘casa nova’ naar een nieuw gebouwd huis verwijst en ‘nova casa’ naar het huis waar je net bent ingetrokken.

De Catalanen zelf gebruiken Camp Nou en, omdat wij met Catalonië verbonden zijn, gebruiken wij dus ook Camp Nou. Het is overigens eigenlijk een bijnaam, want de officiële doopnaam bij de voltooiing van de (nieuw)bouw in 1957 werd 'Nou Estadi del Futbol Club Barcelona'.
Luchtfoto Camp Nou.jpg

Camp Nou is, met een toeschouwerscapaciteit van 99.354, het grootste stadion van Europa en één van de grootste in de wereld en omstreken. Het bezit een indrukwekkende architectuur, waarvoor de in de clubhistorie voor eeuwig bijgeschreven architecten Mitjans, García Barbón en Soteres verantwoordelijk waren.

De voorzieningen zijn, ondanks de leeftijd, duizelingwekkend en leverden de club een vijfsterren kwalificatie van de FIFA op, en dat kunnen er niet veel zeggen. Camp Nou is een trekpleister voor toeristen, die er van over de hele wereld op afkomen en doorgaans zelfs in een leeg stadion de fantastische ambiance die er tijdens wedstrijden heerst kunnen voelen.

Het (mogelijk) nieuwe Camp Nou

Bekijk hier een prachtig filmpje over het nieuwe stadion:

El nou Camp Nou: Una icona mundial (YouTube)

De opdracht (van het "Laporta-bestuur") tot de grondige vernieuwing van Camp Nou is destijds uitbesteed aan het Britse architectenbureau Foster & Partners. Met deze opdracht is Sir Norman Foster niet aan zijn proefstuk toe, want hij is de gelauwerde schepper van het nieuwe Wembley en de Millennium Bridge in Londen, de Vivaldi Tower in Amsterdam en de 265 meter hoge Torre de Collserola in Barcelona.

Camp_Nou_nieuw.jpg
Als het "Rosell-bestuur" op de ingeslagen weg voortgaat, zal, na de voltooiing van de bouw, Camp Nou aan de buitenkant een fascinerende aanblik geven en een icoon in de stad zijn, want de huidige betonnen kolos wordt omhuld met een immens mozaïek van gebroken tegels, geheel naar de bouwstijl van Antoni Gaudí, de bekende architect van de Sagrada Familia en Casa Milà in Barcelona. Naar voorbeeld van de Allianz Arena in München kunnen de enorme panelen oplichten in verschillende kleurenschakeringen waarbij het blauwpaars van Barça en geelrood van Catalonië zullen domineren.
Camp_Nou_artist_impression.jpg

Architect Norman Foster: "Ik heb mij door drie inspiratiebronnen laten leiden: het voetbal, de stad en (de kleuren van) Catalonië en Barça. Er zit ook wat van Gaudí in het project dat ik persoonlijk zal opvolgen. Dit is het begin van een lange samenwerking met FC Barcelona."

Het museum

Het voetbalmuseum van FC Barcelona, genoemd naar gewezen voorzitter Josep Lluiz Nuñez, is, met jaarlijks bijna 2 miljoen bezoekers, het op één na meest bezochte museum van Spanje. Naast vaste onderdelen varieert het museum regelmatig met tijdelijke tentoonstellingen. Beslist een bezoekje waard.

museum.jpg

De rondleiding

Camp Nou is het grootste stadion van Europa. U kunt het bezoeken met een (audio)rondleiding, die u langs allerlei bezienswaardigheden voert. U bezoekt de kleedkamer, bewondert de kapel, ziet de studio van Canal Barça, loopt door de spelerstunnel, betreedt het heilige gras, staat vlakbij Ernesto Valverde's dug out, ziet de persruimte, voelt u groots in de presidentiële ruimte en overziet het immense stadion vanaf de zitplaats van clubvoorzitter Bartomeu.

pers1.jpg

Canal Barça

Canal Barça is een TV station dat iedere dag tweemaal een uitzending verzorgt van FC Barcelona. Na afloop van de trainingen wordt er hard gewerkt om vlak erna een half uur durend programma uit te zenden. Tevens is één van de spelers, op toerbeurt, aanwezig in de studio om vragen te beantwoorden. Verder worden er altijd trainingsmomenten uitgezonden en de blessuregevallen uitvoerig belicht.