Ciutat Esportiva Joan Gamper

ciutat_front.jpg

Sinds 2009 beschikt FC Barcelona over een pracht van een trainingscomplex, voorzien van alle faciliteiten en vernoemd naar haar oprichter Joan Gamper. Met uitzondering van de training op de wedstrijddag in Camp Nou, worden alle trainingen hier gehouden.

De trainingen zijn overigens altijd besloten. De technische staf prefereert de rust buiten de stad boven de nostalgie van het trainen naast Camp Nou. De beslotenheid van het Ciutat Esportiva, dat in het Catalaans niets minder dan ‘Sportstad’ betekent, heeft dan ook veel fans teleurgesteld.

Ciutat

De accommodatie straalt één en al top- sport uit. Zo beschikt het terrein over maar liefst negen voetbalvelden, waarvan vijf gewone en vier kunstgrasvelden. Het trainingshoofdveld, dat dezelfde afmetingen heeft als Camp Nou, beschikt over een tribune met mooie blaugrana kuipstoeltjes.

Maar liefst 472 mensen kunnen hier zittend de trainingen volgen. Naast het veld staat het hoofdgebouw. Deze imposante constructie herbergt naast een receptie ook speciale ruimtes voor de pers, vier kantoren, een speciale ontmoetingsruimte, twee kleedkamers voor bezoekers en een speciale kleedkamer voor de hoofdselectie, voorzien van een luxueuze badruimte.

Ciutat Esportiva is er niet alleen voor het voetbal, maar dient ook voor alle andere sporttakken van de omniclub Barcelona. Er is een multisport paviljoen, dat maar liefst drie basketbalvelden, een handbalveld en een zaalvoetbal- ruimte bevat. Dit is dus het walhalla voor de toekomstige sterren!

La Masia

En last but not least. Ook het befaamde opleidingsinstituut van FC Barcelona is op het Ciutat Esportiva gehuisvest. De bovenste twee lagen van het nieuwe onderkomen zijn volledig in gebruik genomen door de jeugd van La Masia. Hier zijn de kamers, voorzien van bedden, kasten, bureaus en een aparte badkamer, van de jeugdspelers. In totaal kunnen er 40 spelers per verdieping wonen. Op de begane grond is een keuken, de eetruimtes, diverse kantoren en de lesruimtes. Bovendien is er een aparte recreatieruimte met een megascherm waar voetbalwedstrijden gevolgd kunnen worden.

Het Ciutat Esportiva Joan Gamper bezoeken?

Zoals hierboven gemeld zijn de trainingen helaas altijd besloten. Wel biedt het complex de mogelijkheid om een glimp van de spelers op te vangen op het moment dat ze voor een training arriveren of erna weer vertrekken.

Over de trainingstijden kunnen we, vanwege regelmatige afwijkingen, helaas geen exacte informatie geven. Wel kunt u bellen met het nummer 00 34 93 496 3600 en d.m.v. keuzetoetsen, via de Engelse taal, navraag doen naar actuele trainingstijden.

Wanneer u zelf Barça's 'Sportstad' (van buiten) wilt bekijken, dan kan dat natuurlijk met de auto of taxi. De beste optie is wellicht het openbaar vervoer. De reistijd vanaf het centrum is ongeveer een half uur en vanaf Camp Nou ongeveer een kwartier.

Vanaf het centrum (Plaça Catalunya) neemt u de groene metrolijn 3 richting Zona Universitaria (L3). U stapt uit bij de op één na laatste halte. Deze heet Palau Reial. Wanneer u boven komt ziet u direct naast de metrohalte een tramhalte. Deze tram neemt u in de richting van Sant Feliu de Llobregat (T3). Let u goed op dat u T3 neemt, de andere 2 lijnen stoppen namelijk al eerder.

Tramlijn 3 kent zijn laatste halte op steenworp afstand van het trainings- complex. Deze herkent u aan de opvallende lichtmasten. Vanaf Camp Nou neemt u direct de tram. Metrohalte Palau Reial bevindt zich namelijk op loopafstand van het stadion.

Het volledige adres is:

Ciutat Esportiva Joan Gamper