FCB Femení

Het vrouwenvoetbal zit niet alleen in Nederland, maar ook wereldwijd sterk in de lift. De Oranje-leeuwinnen zijn mega-populair. Dat zij zich in 2017 Europees kampioen en sinds 2019 Vice-Wereldkampioen mochten/mogen noemen, draagt daar in ons land enorm aan bij.

Na het vertrek van Stefani van der Gragt naar Ajax en Lieke Martens naar Parijs maakten een tijdje geen Nederlandse vrouwen meer deel uit van het eerste dames-elftal van Barcelona, maar met de komst van Esmee Brugts heeft Barça Feminí weer een Oranje tintje.

Het enorme succes van de afgelopen jaren, met als hoogtepunt het seizoen 2022-2023 met Liga Femenina, de Copa de la Reina én, in aanwezigheid van 75 fanclubleden en -gasten, de UEFA Champions League, is er ruim voldoende reden voor een aparte pagina voor de 'FCB Femení'.

Wedstrijden Dames-elftal

De vrouwen van FC Barcelona spelen vrijwel alle thuiswedstrijden in het (nieuwe) Johan Cruijff Stadion op het Ciutat Esportiva Joan Gamper, het sportcomplex in Sant Joan Despí, een voorstadje van Barcelona. De toegang tot deze wedstrijden is tot dusverre gratis. Of dat zo blijft is onbekend. De (aparte) ingang van het vrouwenveld bevindt zich aan de achterzijde van het het complex (dus niet via de hoofdingang).

Klik hier voor het wedstrijdschema van de vrouwen en voor toegangskaarten.

Esmee Brugts

Weer een Oranje inbreng bij Barça!
Het dorpje Heinenoord, op het Zuid-Hollandse eiland de Hoeksche Waard, is in de ban van Oranje Leeuwin Esmee Brugts. De 20-jarige maakte tijdens het WK voor vrouwen in Australië en Nieuw-Zeeland haar debuut in het nationale elftal en wist zich direct te ontpoppen tot een van de smaakmakers van Oranje. De fraaie, bijna identieke, beauty’s van doelpunten van buiten het strafschopgebied in de 7-0 gewonnen wedstrijd tegen Vietnam gingen de wereld over. Alsof ze even een visitekaartje afgaf. Na afloop vertelde Brugts geïnspireerd te zijn door niet de minste: “Ik moet vaker schieten, zoals Lieke Martens. Ik train heel erg op mijn schot, van buiten naar binnen draaien en dan afleggen naar de verre hoek, net als Lieke. Vandaag kon ik wat vaker hoog op het veld staan. Dat ze erin gingen, is heel erg lekker.”

Droomtransfer
De weergaloze treffers van het toptalent zijn gezien in Barcelona. Brugts, die na het uitdienen van haar contract bij PSV transfervrij is, wordt benaderd en vlak na het WK, nog geen maand na haar 20e verjaardag, presenteert Esmee zich op 22 augustus aan de blaugrana-fans met een fotoshoot in het Estadi Johan Cruyff, de thuishaven van FCB Femení. Geen onbekend terrein voor Brugts, die hier eind 2020 al eens met PSV speelde en de kracht van haar nieuwe werkgever ondervond. Esmee komt in totaal drie seizoenen uit voor PSV. Voor haar overstap naar de lichtstad speelde ze als vleugelspeelster in een jongensteam bij de amateurs van FC Binnenmaas. Het kan dus snel gaan. De droomtransfer naar FC Barcelona behelst een vierjarig contract dat Esmee tot 30 juni 2027 aan FCB Femení verbindt. Daarmee is Brugts na Stefanie van der Gragt (2018-2020) en haar grote voorbeeld Lieke Martens (2017-2022) de derde Nederlandse speelster bij Barça Femení.

Lieke Martens

Lieke Martens is de meest beroemde Nederlandse speelster, die bij Barça heeft gevoetbald. Ter herinnering aan haar, daarom hier deze foto, die als unieke A1-poster bij ons verkrijgbaar is.

Bovenstaande prachtige foto als A1-poster kopen? Klik hier voor meer informatie!

Rugnummers Dames-elftal