Nieuws November 2018

100 leden Penya bij PSV - FCB

Naar aanleiding van de Champions League-wedstrijd van morgen tussen PSV Eindhoven en FC Barcelona (21.00 uur CET), zullen bijna 800 Barça-supporters van over de hele wereld naar de Nederlandse stad reizen om het team aan te moedigen. De Fanclub Barcelona de Rosmalen heeft gisteren een klein officieel diner georganiseerd in zijn eigen clubhuis, dat wordt bijgewoond door de derde vice-president van FC Barcelona en hoofd van Espai Barça, Jordi Moix, en de voorzitter van de FC Barcelona Supporters Club World Confederation , Antoni Freire, onder andere vertegenwoordigers van de 'penyes'-beweging.

Meer dan 760 supporters van 60 supportersclubs van over de hele wereld reizen naar Nederland, wat neerkomt op meer dan 75% van de totale uitsupport. Omwille van de nabijheid is het grootste deel van de supporters die de wedstrijd zullen bijwonen afkomstig van de Wereldfederatie, in het bijzonder drie Nederlandse supportersclubs die meer dan 200 fans naar het Philips Stadion brengen; de twee uit Polen zullen meer dan 180 brengen en de vijf uit België zullen ook meer dan 180 leden leveren.

De Poolse fanclub Barça Polska en de fanclub Barcelona de Rosmalen uit Nederland zijn met elkaar verbonden in de eerste positie, met elk 100 leden. Op de tweede plaats staat de Poolse Penya Blaugrana de Poznan met 81 leden, gevolgd door de Belgische Penya Fanatiek FC Barcelona met 70 en de Nederlandse Penya La Maquina Blaugrana met 67. Meer dan honderd supporters zullen afkomstig zijn van de Catalaanse en Spaanse federaties.

De Nederlandse Penyas

FC Barcelona is, zoals hun motto luidt: "More than a Club." Ze zijn wereldwijd aanwezig dankzij hun speelstijl en de waarden die ze overbrengen, zowel op als buiten het veld, van de jeugdopleiding tot de ex-spelers.

PB Rosmalen, opgericht in 1999, startte toen verschillende leden met een geweldige Barça-geest bijeenkwamen om wedstrijden te kijken en het eerste team vergezelden op enkele van hun uitstapjes naar steden in de buurt van hen.

Deze supportersclub zegt dat "sinds de jaren 1970 er een nauwe relatie bestaat tussen FC Barcelona en Nederland, vooral met de komst van Johan Cruyff - een postume lid van de club." Met meer dan 800 leden en een eigen driemaandelijks tijdschrift 'Fanclub Barcelona', viert de club haar 20e verjaardag in april van volgend jaar en consolideert de banden met Barça.

Fan meetup

Morgen zijn er twee meetups voor fans: de eerste om 12 uur op de markt van Eindhoven, georganiseerd door PB Rosmalen en enkele leden van PSV om de twee fansbases te verenigen, en de tweede om 17.30 uur in Grand Café Stip, georganiseerd door de Wereldfederatie, met het doel van de fans die samen het spel bijwonen.

Foto: www.fcbarcelona.com