Nieuws December 2010

2 januari: Eerste wedstrijd van 2011

Op zondag 2 januari zal om 18:00u het eerste duel van het nieuwe jaar gespeeld worden. Barça zal het in Camp Nou tegen Levante UD echter moeten doen zonder drie vaste waarden binnen het team: zowel Puyol, als Piqué als Messi zullen afwezig zijn. Pep kan echter wel weer beschikken over de fit verklaarde Jeffren en Milito.

Voorafgaand aan de wedstrijd was er een conflict tussen de AFE (Asociació de Futbolistas Españoles) en de LFP (Liga de Fútbol Profesional) over de speeldatum. De LFP, het bestuur van de Spaanse competitie, wil dat clubs zich op 1 januari melden voor de wedstrijden van de dag erna, maar de AFE, de Spaanse spelersvakbond, vond het onterecht dat er wedstrijden gespeeld moesten worden rond de feestdagen; spelen op 2 januari zou betekenen dat de spelers amper tijd hebben om oud en nieuw te vieren. De AFE stelde daarom voor de duels van 2 januari te verplaatsen naar de dag erna. Als dit verzoek niet werd ingewilligd, dreigde de spelersvakbond te gaan staken.
De Spaanse rechter gaf echter de LFP gelijk. Bij verplaatsing van de wedstrijden zou de LFP namelijk twintig miljoen euro mislopen en daarbij zijn de data afgelopen zomer al vastgelegd. De LFP noemde een last-minute staking zelfs “onprofessioneel”. De wedstrijden die gepland staan op 2 januari (Athletic de Bilbao – Deportivo, FC Barcelona – Levante, Sporting Gijón – Málaga, Sevilla – Osasuna, en Valencia – Espanyol) zullen dus gewoon doorgaan; de andere Spaanse clubs maken een dag later hun opwachting.

Puyol, Messi en Piqué zullen in elk geval niet op het veld staan in Camp Nou. Puyol is, zoals reeds vermeld, geblesseerd geraakt in de vriendschappelijke wedstrijd tussen Catalunya en Honduras (4-0) op dinsdag 28 december en zal naar verwachting langer dan een week niet in actie kunnen komen.
Piqué is geschorst, omdat hij zijn vijfde gele kaart pakte in de uitwedstrijd tegen Espanyol en daardoor uitgesloten werd voor de wedstrijd tegen Levante. Waarschijnlijk komt het Piqué zelf niet slecht uit, aangezien hij niet mee kon doen aan het duel Catalunya – Honduras door een lichte blessure aan zijn rechterbeen.
Ook Messi is afwezig, omdat Pep hem vrij heeft gegeven tot 1 of 2 januari. Afellay moet nog even wachten op zijn debuut; hij verwachtte op 2 januari al aan de bak te mogen, maar is pas vanaf 3 januari speelgerechtigd omdat dan pas de Spaanse transferperiode officieel ingaat. Voor de return leg van het bekerduel op 5 januari in Bilbao is de nieuwe nummer 20 in elk geval beschikbaar voor selectie.