Nieuws Mei 2014

20 keepers bij Barça

Marc-André ter Stegen is de 20e keeper onder de lat bij FC Barcelona in 20 jaar. Andoni Zubizarreta, de huidige Technisch Directeur bij de club, was twintig jaar geleden de keeper van Barça. Tijdens de presentatie van de nieuwste aanwinst vertelde Zubi: “We wilden Ter Stegen graag halen omdat hij alle kwaliteiten heeft die we zoeken.”

Het is niet de eerste keer dat een Duitse keeper het Catalaanse doel verdedigd. Robert Enke was net als Ter Stegen keeper bij Borussia Mönchengladbach, al was Enke daar tweede keeper achter Uwe Kamps. Waar Marc-André rechtstreeks verhuisd naar Barcelona, maakte Enke een tussenstop van twee seizoenen bij Benfica voordat hij naar Catalonië vertrok. Enke was in zijn periode bij Barça de derde keeper achter Roberto Bonano en Víctor Valdés.

De helft van de 20 keepers startte hun carrière bij een andere club. Busquets (vader van Sergio), Angoy, Arnau, Reina, Jorquera, Rubén, Miño, Oier en Valdés maakten allen de stap van Barça B naar het eerste team. José Manuel Pinto was in 2007 de laatste keeper die door FC Barcelona van buiten de club werd aangetrokken. Sindsdien vormden Víctor Valdés en ‘Hiphop’ Pinto het keepers duo bij Barça met Oier Olazábal van Barça B als derde keeper.

De 22-jarige Ter Stegen is de jongste keeper die een contract heeft getekend bij de hoofdmacht van FC Barcelona. Tot deze week waren Zubi en Enke met 25 jaar de jongste keepers. De oudste keepers die een handtekening zette onder een Barça-contract waren Pinto (33), Hesp (32) en Bonano (31). In het lijstje van 20 keepers is Ruud Hesp de enige Nederlander, die overigens op Zubi en Valdes na de meeste wedstrijden in het Catalaanse doel stond. Een bijzondere prestatie van Ruud Hesp.

Aantal officiële duels van de 19 voorgangers:
- Andoni Zubizarreta (410)
- Juan Carlos Unzué (9)
- Carles Busquets (117)
- Julen Lopetegui (9)
- Jesús Mariano Angoy (11)
- Francesc Arnau (31)
- Vítor Baía (54)
- Ruud Hesp (144)
- Richard Dutruel (22)
- José Manuel (Pepe) Reina (49)
- Roberto Bonano (74)