Nieuws December 2011

2011 beëindigd met 170 goals in alle competities

De negen doelpunten die tegen Hospitalet gemaakt werden, tekenden voor weer een ander record voor het Barça van Guardiola. De blaugranas beëindigden het jaar als het team in de Primera División dat de meest goals ooit in een jaar heeft gescoord. Met de winst in de bekercompetitie, de laatste wedstrijd van 2011, haalde Barça aartsrivaal Real Madrid in, dat een totaal van 167 goals behaald heeft.

Barça eindigde 2011 in stijl. Guardiola’s team lijkt geen limiet te kennen. Met de monsteroverwinning van 9-0 op Hospitalet werd 2011 beëindigd met een totaal van 170 goals gescoord. Dit is een historisch nummer: nog nooit eerder had een team uit de Spaanse Liga zoveel goals gescoord in de verschillende officiële competities in één kalenderjaar. Voor de bekerwedstrijd was het Real Madrid dat de meeste goals had gescoord, een totaal van 167, waarmee de eeuwige aartsrivaal de 154 goals van Barça uit 2010 voorbijging, maar het was Barça dat het laatste woord had en Madrid achter zich liet.

De 9-0 overwinning is eveneens de grootste winst die Guardiola heeft behaald sinds hij de leiding van het eerste team op zich nam, aangezien de 8-0 monsterscore tegen Almería van het vorige seizoen verslagen werd. Om de laatste 9-0 triomf van Barça te vinden, moeten we helemaal terug naar het 1978/79 seizoen, toen de blaugranas Rayo Vallecano te machtig was.

Hier is nog een aantal leuke details van de Spaanse bekerwedstrijd tegen Hospitalet:
- Cristian Tello scoorde zijn eerste goals (twee) voor het eerste team, wat betekent
  dat achttien verschillende Barça-spelers dit seizoen voor Barça doeltreffend
  waren;
- Met 56,480 toeschouwers was dit het grootste publiek in een return van de
  laatste 32 in de Spaanse bekercompetitie in het Guardiola tijdperk;
- In La Liga en in de Spaanse Beker heeft Barça dit seizoen geen enkel doelpunt
  tegen gekregen in eigen huis. Madrid, in de Spaanse Super Cup, en AC Milan
  in de Champions League, zijn de enige teams die tot scoren kwamen in het
  Camp Nou;
- Een totaal van maar liefst dertien spelers die voort zijn gekomen uit La Masía
  speelde mee in de wedstrijd tegen Hospitalet: Puyol, Fontàs, Piqué, Busquets,
  Thiago, Xavi, Dos Santos, Tello, Iniesta, Cesc, Sergi Roberto, Cuenca en Pedro;
- Van alle spelers die de wedstrijd startten, was Pinto de enige blaugrana die niet
  opgekomen is uit Barça’s eigen jeugdsysteem.