Nieuws November 2021

6-11 16.15 uur uit naar Celta de Vigo

In het uiterste westen van Spanje ligt de havenstad Vigo. Regio Galicië. Celta de Vigo is de voetbalclub van Vigo. De wedstrijden worden gespeeld in het Estadio Balaídos. Capaciteit: 29.000 plaatsen. Celta speelt sinds 2012 in de Primera División. Op dit moment staat Celta op de 15e plaats: 11 punten uit 12 wedstrijden. Dat kan beter! Maar niet tegen FC Barcelona dat as. zaterdag 6 november de uitwedstrijd speelt om 16.15 tegen Celta.

Ze zijn koninklijk: Real Club Celta de Vigo. Opgericht in 1923. Huidige trainer: Eduardo Coudet (Argentijn). De erelijst is niet zo groot: in 2000 wonnen ze de UEFA Intertoto Cup. 1 x kampioen in de Tercera División, 1 x kampioen in de Segunda División en 3x kampioen in de Segunda División A. Voor het laatst in 1991/1992. In 2003 werd, door een vierde plaats, de Champions League gehaald. Celta bereikte de achtste finale. Ondanks de Europese successen degradeert Celta dat seizoen. In 2005 keert Celta terug naar La Liga. De zesde plaats werd in dat jaar veroverd; dus UEFA cup voetbal. Maar wederom hetzelfde scenario. Goed in de Europese wedstrijden maar weer degradatie.

Vijf jaar lang verbleef Celta in de Segunda División A. Aan het einde van het seizoen 16/17 nam Celta na drie seizoenen afscheid van de coach Eduardo Berizzo. Eduardo was als speler al actief voor Celta. Volgens de club en de spelers was hij zonder twijfel een van de beste coaches in de geschiedenis van de club. Berizzo werd opgevolgd door Unzué. Hij was in het seizoen 13/14 assistent van Luis Enrique. Toen Enrique naar FC Barcelona ging volgde Unzué hem. In 3 seizoenen werden er in totaal 9 prijzen gewonnen.

Afgelopen seizoen behaalde Celta de 8e plaats. De jaren daarvoor waren minder succesvol: 17, 17, 13, 13. En nu op plaats 15. Bekende spelers in de historie van Celta: Jordi Cruijff, Rick Hoogendorp, Daniel de Ridder, Ángel López, Diop, Juanfran, Michel Salgado, Diego Costa, Benni McCarthy, Mido, Rafinha, Vágner. Bekende namen huidige selectie: Suárez, Beltrán, Nolito, Olaza, Méndez en Baeza. Gezien de stand op de ranglijst (Celta staat 15e) moet het mogelijk zijn de 3 punten mee terug te nemen naar Catalonië. Visca Barça!!.

foto:fcbarcelona.com