Nieuws Oktober 2012

62 jaar sinds debuut Kubala

Deze vrijdag is het 62 jaar geleden dat Ladislao Kubala zijn eerste wedstrijd in het Blaugrana het veld betrad. De eerste wedstrijd van de Hongaar was een vriendschappelijke thuiswedstrijd op 12 oktober 1950 tegen Osasuna in het Les Corts stadion van FC Barcelona. Les Corts is de voorganger van Camp Nou. Barça won die wedstrijd met 4-0.

De huidige fans van Barça kennen Ladislao Kubala vooral van het mooie standbeeld dat op het terrein van Camp Nou staat. De Hongaar was de Lionel Messi van de jaren 50 en werd op 10 juni 1927 in Boedapest. Kubala tekende op 15 juli 1950 zijn contract bij FC Barcelona, maar mocht door een bureaucratische regels van de Hongaarse voetbalbond alleen in vriendschappelijke wedstrijden uitkomen voor Barça. Hierdoor moesten de Barça-fans tot 12 oktober van dat jaar wachten om hem te zien schitteren. Les Corts was die wedstrijd met 48.000 culés volledig uitverkocht en zagen Kubala in de 32e minuut zijn debuut extra glans geven met een treffer. De andere doelpunten kwamen op naam van Escudero (25’ en 78’) en Aloy (64’). Naast Kubala bestond het team uit Velasco, Torra, Corta, Pedrín, Brugués, Abella, Cánovas, Escudero, Aloy en Nicolau.

Na maanden wachten kreeg Kubala eindelijk groen licht om officiële wedstrijden te spelen. Zijn officiële debuut was in april 1951 en hierna volgde een succesvolle periode van FC Barcelona die nu bekend staat als het Barça van de Vijf Cups (1951-1953). In die periode stond er geen maat op Kubala. In 1961 stopte de Hongaar met voetballen en had toen 345 wedstrijden gespeeld voor de Catalaanse club en scoorde daarin 271 doelpunten. Hierna was Kubala nog korte periodes als coach aan de slag (1961/1963 en 1980), maar zonder veel succes.

Ladislao Kubala overleed op 17 mei 2002 in Barcelona. Ter ere van deze legendarische speler werd het standbeeld van de hand van Montserrat García Rius neergezet bij Camp Nou. Dit beeld staat er nog steeds en is tevens de verzamelplaats voor de Barça-fans die deelnemen aan de fanreizen van de fanclub. Het shirt en de voetbalschoenen die Kubala droeg tijdens zijn laatste wedstrijd als Blaugrana, op 30 augustus 1991, zijn te bezichtigen in het FC Barcelona Museum. Sinds mei 2012 heeft het museum een tentoonstelling geweid aan Kubala en zijn prestaties als Barça-speler.