Nieuws April 2021

9e finale om de Copa del Rey

De grootmachten in de Copa del Rey (Barça 30 x winst en Athletic Club 23x winst) spelen zaterdag voor de 9e keer onderling de finale om de Copa del Rey. Hieronder een overzicht van de al eerder gespeelde finales. Van de 8 eerdere finales won Barça er 6 en Athletic Club 2.

2 mei 1920 in El Molinón (Gijón). Winst Barça met 2-0. Doelpuntenmakers: Martinéz en Alcántara. Bijzonderheden: de hele wedstrijd regen en een falende scheidsrechter. Hij stopte er meteen mee.
19 juni 1932 in Chamartín (Madrid) . Winst Athletic Club met 1-0. Barça mist een penalty. Manager: Jack Greenwell.
21 juni 1942 in Chamartín (Madrid). Winst Barça met 4-3. Doelpuntenmakers: 2 x Escolà, 2 x Martin. Bijzonderheid: Barça speelde in die tijd om degradatie te voorkomen. Zover kwam het niet.

21 juni 1953 in Chamartín (Madrid). Winst Barça met 2-1. Doelpuntenmakers: 1 x Kubala, 1 x Manchón . Twee grootheden: László Kubala en Telmo Zarra. (All time topscoorder Copa del Rey).
5 mei 1984 in Santiago Bernabéu (Madrid). Winst Athletic Club met 1-0. Het tijdperk van de “slager” Andoni Goikoetxea was aangebroken. Hij schopte Diego Maradona en Bernd Schuster in de kreukels. Het werd een ordinaire schoppartij. 6 spelers werden voor 3 maanden geschorst.

13 mei 2009 in Mestalla (Valencia). Winst Barça met 4-1. Doelpuntenmakers: Touré, Messi, Bojan en Xavi. Grote man: Pep Guardiola. Het elftal scoorde 3 goals in 10 minuten en nam de Copa de Rey mee naar Barcelona.
25 mei 2012 in Vicente Calderón (Madrid). Winst Barça met 3-0. Doelpuntenmakers: 2 x Pedro, 1x Messi. Pedro 1-0 na slechts 10 minuten. Messi 2-0 en weer Pedro 3-0. Appeltje eitje.
30 mei 2015 in Camp Nou. Winst Barça met 3-1. Doelpuntenmakers 2 x Messi en 1x Neymar. 4e Copa del Rey op rij. Met dank aan Xavi en Iniesta als grootse spelers. En de goals van Messi en Neymar.

En dan zaterdag 17 april 21.30 uur de volgende clash. FC Barcelona is duidelijk favoriet. Maar er spelen altijd meerdere factoren mee. We hebben alle vertrouwen in ons team. Visca Barça

Selectie: Ter Stegen, Dest, Piqué, Araujo, Sergio, Aleñá, Griezmann, Pjanic, Braithwaite, Messi, Dembélé, Puig, Neto, Lenglet, Pedri, Trincao, Jordi Alba, Matheus, S. Roberto, F. de Jong, Ansu Fati, Umtiti, Junior, Iñaki Peña, Ilaix Moriba, Mingueza, Arnau Tenas

Foto:fcbarcelona.com