Nieuws Oktober 2012

Alavés - Barça 0-3

FC Barcelona heeft geen fout gemaakt in de eerste wedstrijd in de Copa del Rey van dit seizoen. Uit tegen het in de Segunda División B spelende Alavés werd met 0-3 gewonnen.

Diverse belangrijke krachten van Barça kregen rust, waaronder Lionel Messi, Jordi Alba, Xavi Hernández en Pedro Rodríguez. Zoals te doen gebruikelijk bij bekerwedstrijden stond José Manuel Pinto onder de lat in plaats van Víctor Valdés.

Mendizorrotza, de thuishaven van Alavés was volledig uitverkocht en de Baskische supporters maakte er een groot feest van. Het was dan ook al ruim vijf jaar geleden dat Barça op bezoek was geweest. Dat niet alle sterren aanwezig waren, mocht de pret niet drukken. De Blaugranas die wel waren afgereisd naar Vitoria maakte er het beste van, regelmatig ging de bal snel van voet naar voet op het slecht bespeelbare veld. Na pogingen van Alexis en Fàbregas, nam Alavés het spel over. Met een hoop inzet zorgde de ploeg van trainer Natxo González voor het nodige gevaar. Toen echter de Baskische storm was gaan liggen zorgde David Villa na veertig minuten spelen voor de openingstreffer, 0-1 voor Barça. Het voorbereidende werk was van aanvoerder Andrés Iniesta, die de band om mocht doen bij absentie van Valdés.

Na de rust kreeg Barça meer ruimte om te voetballen. Het duurde dan ook niet lang voordat de tweede treffer op het scorebord verscheen. Iniesta krulde de bal op prachtige wijze in de lange hoek en liet daarmee keeper Urtzi kansloos, 0-2. Enkele minuten later moest de keeper opnieuw een bal uit het net halen, maar het doelpunt werd afgekeurd omdat Alexis buitenspel zou hebben gestaan. Het was sowieso niet de avond van de Chileense aanvaller, wiens inzetten keer op keer uit het doel werden geranseld door Urtzi. Naarmate het einde naderde konden de moegestreden spelers van Alavés het allemaal niet meer bijbenen. Vlak voor tijd stelde de van een blessure teruggekeerde Dani Alves, Fàbregas in staat om de 0-3 binnen te koppen.

Door de overwinning schaart Barça zich zo goed als zeker bij de laatste zestien in het bekertoernooi. De return op 28 november in Camp Nou is een mooie gelegenheid voor Vilanova om enkele talenten uit eigen jeugd de kans te geven zich te tonen aan het grote publiek.

Opstelling FC Barcelona: Pinto, Alves, Bartra, Mascherano, Busquets (54' Song), Montoya, Sergi Roberto, Iniesta (75' Dos Santos), Fàbregas, Villa (70' Tello) en Alexis