Nieuws Augustus 2014

Alsnog transfer verbod voor Barça

In april kreeg Barcelona te horen dat de Catalanen twee transferperiodes geen spelers mochten aantrekken vanwege fouten bij jeugdtransfers. Dit leidde tot felle reacties vanuit het Barcelona kamp, inclusief een honderd pagina’s tellend bezwaar tegen het besluit die richting de FIFA werd  gestuurd. De FIFA gaf toen aan het definitieve besluit later te zullen doen om dit bezwaar eerst te bestuderen.

De straf wordt alsnog gehonoreerd door de FIFA. Hierdoor zou de Catalaanse club het komend seizoen geen spelers meer kunnen aantrekken. De straf is opgelegd vanwege foutieve jeugdtransfers. In de periode tussen 2009 en 2013 zou Barça die reglementen overtreden hebben bij tien verschillende spelers. Barça claimt dat dit onterecht is, en verwijst daarbij naar de eigen opleiding, La Masía. De straf zou twee transferperiodes betreffen waarin Barça geen aankopen mag doen; daarbovenop kreeg de club een boete van 370.000 euro. In de zomer heeft Barcelona al flink wat aankopen gedaan, wat heel cruciaal was met het aantal spelers dat Barça heeft verlaten. De club heeft nog de mogelijkheid om bij het l CAS (Court of Arbitration for Sport; Hof van Arbitrage voor Sport) het transfer verbod aan te vechten, dit zal de club dan ook gaan doen. Vorig seizoen protesteerde Barcelona ook nog in het stadion met een groot spandoek met daarop : La Masía no es toca’ (Kom niet aan La Masía).