Nieuws September 2011

Alves: “Duels als die van zaterdag kunnen allesbepalend zijn”

De Braziliaanse fullback van FC Barcelona is ervan overtuigd dat de titelwinnaar niet alleen maar bepaald worden in de wedstrijden tegen meer directe rivalen. Alves hecht evenveel waarde aan duels zoals die van zaterdag tegen Real Sociedad.

“Hoewel men over het algemeen denkt dat de competitie beslist wordt in de wedstrijden tegen de grote rivalen, denk ik juist dat de competitie gewonnen of verloren kan worden in duels zoals die van aanstaande zaterdag.” Dit zijn de woorden van Daniel Alves, die, op de persconferentie van afgelopen woensdag, het belang van het duel tegen Real Sociedad van aankomend weekend wilde benadrukken. Voor Alves zijn het niet alleen de Barça-Real wedstrijden die de winnaar van de competitie bepalen. Als voorbeeld noemde hij de laatste trip die Barça maakte naar Real Sociedad, toen de Catalaanse ploeg met 2-1 verloor tegen het einde van vorig seizoen.

Alves maakte ook duidelijk dat het team in goede vorm is voor de wedstrijd van zaterdag en dat de internationale wedstrijden die afgelopen week zijn gespeeld geen invloed zullen hebben op de prestaties van de internationals van Barça. “Ik denk dat we allemaal goed in vorm zijn teruggekomen. Ik speelde maandag en heb daarna genoeg tijd gehad om te rusten en fit terug te keren. We hebben ook nog genoeg dagen om ons te focussen op het aanstaande duel.”

Wat betreft de integratie van de twee nieuwe spelers, Cesc en Alexis, legde Alves uit dat het niet beter had kunnen verlopen. “Hoe Cesc zich heeft aangepast, is geen verrassing voor ons. Hij wist al hoe Barça werkte en hij is hier al lang geweest. Alexis komt uit een ander land en een andere competitie, en we waren enigszins verbaasd over hoe goed hij zich in het team heeft geïntegreerd. Hij is een ster en sterren integreren snel in deze groep. Alexis is een van die spelers die veel plezier heeft met zijn teamgenoten. Hij is heel spontaan en levendig. We zijnontzettendblij met allebei.”

Puyol traint al een paar dagen met de andere spelers en voor Alves is dit goed nieuws. “We weten allemaal dat hij een fantastisch persoon is, en hij is enorm belangrijk voor het team.” Alves gelooft echter dat het niveau van de ploeg zo hoog is “dat als Puyol afwezig is, of Alves, of iemand anders, het uiteindelijk amper wordt opgemerkt… De latligt erg hoog.”

Over de geruchten over een zomertransfer naar Anzhi, het Russische team waarbij ex-Barça speler Samuel Eto’o onder contract staat, zei Alves: “De geruchten van hun interesse in mij zijn waar. Maar het gaat niet over geld, want als dat zo was, zou ik hier niet zijn. Ik denk dat het Barça-project heel lang gaat duren en ik wil daar onderdeel van zijn. Als ik zie dat dit project niet meer past bij mijn eigen plannen, dan moet ik waarschijnlijk vertrekken, maar mijn droom is om mijn schoenen hier aan de wilgen te hangen.”

Tot slot gaf Alves ook zijn mening over zijn Braziliaanse ploeggenoot, Neymar, die door sommige media gelinkt wordt aan Barça: “Jullie weten hoe ik over hem denk. Ik heb een zwak voor hem, ik ben zijn vriend, en ik zou hem graag aan mijn zijde willen hebben, maar het is zijn toekomst en hij bepaalt waar hij heengaat. Ik wens hem al het geluk in de wereld toe.”