Nieuws Januari 2011

Athletic Bilbao-FC Barcelona 1-1

Woensdag 5 januari reisde Barça naar Bilbao om daar de return leg van de achtste finale van de Spaanse Cup te spelen tegen Athlétic Bilbao. Na de 0-0 in eigen Camp Nou moest de Catalaanse ploeg flink aan de bak in San Mamés. Een gelijkspel met doelpunten of winst was voldoende om door te gaan naar de volgende ronde.
Al voor de wedstrijd waren de verwachtingen hooggespannen, wetende dat het San Mamés stadion vol zou zitten met fanatieke Bilbao-supporters die hun team onvoorwaardelijk zouden steunen en dat Bilbao voornamelijk defensief zou spelen. Net als aan de wedstrijd tegen Levante, zat ook aan dit duel een speciaal tintje: voor Guardiola was dit de 150e wedstrijd, terwijl Xavi tegelijkertijd het record dat hij afgelopen zondag evenaarde ditmaal verbrak.
De basisopstelling zag er anders uit dan gewoonlijk: Pinto stond in het doel en de fit verklaarde Puyol ontbrak vooralsnog in de basis. Ook Iniesta begon de kraker op de bank, terwijl Maxwell uit voorzorg niet was geselecteerd na een lichte blessure in zijn dij. Ibrahim Afellay zat voor de eerste keer op de bank voor Barça in afwachting van een langverwacht debuut.

Beide teams, die tevens de Spaanse Cup het vaakst gewonnen hebben, maakten de verwachtingen waar: het werd een spannende wedstrijd. Barça begon de wedstrijd sterk: het tempo lag hoog en het rondspelen ging perfect. David Villa kreeg al snel een kans om te koppen, maar zijn schot werd geblokt door de keeper. Barça kwam wat meer aan voetballen toe omdat Athletic iets meer ruimte weggaf dan in Camp Nou. Desondanks eiste Athletic geleidelijk meer balbezit op en waren ze regelmatig te vinden op de helft van Barça, waardoor Pinto al in de eerste helft vaak actie moest komen na een aantal gevaarlijke aanvallen vanuit de omschakeling. Naarmate de tijd verstreek, gingen beide teams gelijk op, maar echte kansen kwamen er niet en bij rust was de stand nog altijd 0-0.

In de tweede helft stond Barça lange tijd onder druk en voorkwam met name Pinto de achterstand. Maar met nog maar een half uur te spelen werd Iniesta het veld in gebracht en had zijn aandeel in het feit dat Barça’s spel veranderde: Barça dwong Athletic terug op eigen helft en de thuisploeg kon niets anders dan verdedigen terwijl Barça de bal snel rondspeelde en zocht naar de openingstreffer. Er leek een onzichtbare muur het doel te blokkeren, want ondanks dat kans na kans werd opgestapeld, eindigde nog geen van de pogingen in het net. Het thuispubliek werd steeds rumoeriger en gefrustreerd, wat er zelfs toe leidde dat Abidal vlakbij Pinto’s goal geraakt werd door een klein object dat door het publiek naar zijn hoofd gegooid werd. In de 75e minuut was het echter diezelfde Abidal die in het zestienmetergebied een perfect uitgemeten pass van Messi ontving en de bal onhoudbaar in het doel schoot: 0-1. In zijn 130 wedstrijden voor de club was dit de allereerste goal voor de Fransman!

Met nog maar vijftien minuten te gaan leek het gedaan voor Athletic, die twee goals moesten scoren om door te gaan naar de kwartfinales. Maar zoals Guardiola eerder al had gewaarschuwd: duels in San Mamés zijn nooit over tot het laatste fluitsignaal. In de 85e minuut scoorde Llorente voor Athletic een mooie goal van binnen het zestienmetergebied en plots werd het een ontzettend spannende finale. In de laatste zenuwslopende zeven minuten deed Barça er alles aan om het balbezit te behouden en de bal op de andere helft te houden. Afellay maakte in de 89e minuut zijn debuut in een blaugrana shirt, maar had geen bal geraakt toen het eindsignaal na drie minuten extra tijd ging.
Met dit gelijkspel, en het voordeel van de zwaarder tellende uitdoelpunten, gaat Barça door naar de kwartfinales van de Copa del Rey. De volgende tegenstander zal of Getafe of Betis zijn, maar zeker is in elk geval dat de eerste leg volgende week in Camp Nou gespeeld zal worden.

Opstelling FC Barcelona: Pinto, Alves, Piqué, Abidal, Adriano (61’ Iniesta), Sergio, Xavi (77’ Puyol), Keita, Pedro, Villa (89’ Afellay) en Messi.

Opstelling Athlétic Bilbao: Gorka, Iraola, Ustaritz, Ocio, Koikili, Susaeta (46’ D. López), Gurpegui, J. Martínez, Gabilondo (79’ Muniain), Toquero (67’ De Marcos) en Llorente.