Nieuws Februari 2010

Atlético Madrid-Barça 2-1

Barça heeft zondagavond in het Vicente Calderón haar eerste nederlaag van het seizoen geleden. In Madrid moesten de Catalanen zich de meerdere kennen in Atlético. Barça is nog altijd koploper maar ziet haar voorsprong op rivaal Real Madrid tot op twee punten slinken.

Atlético – Barça is van oudsher een krankzinnige wedstrijd. Al jaren staan de duels garant voor spektakel en regent het doelpunten. Ook de eerste helft van deze editie op zondagavond was niet anders. De koploper had zijn handen vol aan de ontketende hoofdstedelingen die maar al te graag gebruik wilden maken van de niet op elkaar ingespeelde defensie van Barça. Coach Guardiola had door blessures en schorsingen nog maar drie verdedigers beschikbaar en stelde naast Puyol, Milito en Maxwell de jonge Jeffren op als rechtsachter.

Tot overmaat van ramp meldde zich Seydou Keita binnen drie minuten aan de zijlijn met een blessure. De zoveelste tactische noodgreep kon daarmee uit de kast worden gehaald, want Iniesta, die als linkervleugelaanvaller was begonnen, mocht terug naar het middenveld en Pedro werd als linksbuiten binnen de lijnen gebracht. De vele omschakelingen deden Barça geen goed en Atlético kreeg kansen. Met name door het veelvuldige balverlies op het middenveld kwamen de rojiblancos er vaak razendsnel uit. Het was een prachtige passeerbeweging van Reyes die er in de negende minuut voor zorgde dat Forlán alleen op Valdés kon worden gestuurd. De Uruguyaan twijfelde niet en schoot resoluut de 1-0 binnen.

Barça stond daarmee voor het eerst in 21 competitiewedstrijden op achterstand. Het was meteen het sein om er een extra schepje bovenop te gooien. Het balbezit kwam er en ook de eerste kansjes, maar in plaats van een gelijkmaker bracht ex Barça speler Simao het stadion Vicente Calderón in extase met een formidabele vrije trap, waarop Valdés het nakijken had.

Ondanks de eclatante en ongekende 2-0 achterstand, rehabiliteerde Barça zich echter bijzonder snel. Met aardige combinaties werd het doel van sluitpost De Gea opgezocht. Uit een hoekschop van Xavi kwam de bal door een luchtduel tussen Reyes en Puyol per toeval bij de tweede paal terecht, alwaar Ibrahimovic vrij stond om binnen te tikken. Er stonden 26 minuten op de klok en was weer hoop op een goed resultaat. Die hoop was gegrond, want Barça ging door met combineren. Lang niet zo vlekkeloos als te doen gebruikelijk, maar de kansen op de gelijkmaker kwamen er. Tot tweemaal toe Ibrahimovic, die de sterke doelman De Gea op zijn weg zag. Ook Messi, zwaar bewaakt door de Atlético verdediging, kreeg zijn eerste mogelijkheden.

De tweede helft leverde een totaal ander spelbeeld op. Barcelona liet het tempo inzakken om de controle over het spel te krijgen. Het balbezit kwam er, maar er werd geen enkele kans gecreëerd. Xavi, Iniesta, Messi, de mannen met de creatieve ideën kwamen maar niet los en het aantal keren balverlies was onthutsend. Het veroorzaakte vele gele kaarten om telkens de bal te heroveren. Guardiola greep in. Eerst wisselde hij Jeffren voor debutant Bartra, later Bojan voor Xavi. Het resulteerde in niets. De grootste kans was voor Aguëro die zich knap vrij speelde maar Valdés zag redden op zijn inzet. Pas vlak voor tijd kreeg Barcelona eindelijk een kans. Het was de onzichtbare Messi die zich met een van zijn bekende rushes vrij speelde. Zijn schot had echter niet de juiste precisie en verween over het doel van De Gea in de feestvierende massa. De onzorgvuldigheid brak Barça uiteindelijk op hetgeen in de eerste nederlaag van het seizoen opleverde. Ook vorig seizoen verloor Barça bij Atlético. Vicente Calderón blijft een moelijk te nemen vesting voor de blaugranas. Er is één troost, na de nederlaag van vorig seizoen ging het met Barça vervolgens crescendo tot aan het kampioenschap.

Opst: Valdés, Jeffren (62. Bartra), Maxwell, Milito, Puyol, Maxwell; Busquets, Xavi (72. Bojan), Keita (3. Pedro); Messi, Ibrahimovic, Iniesta