Nieuws Januari 2021

Barça - Athletic Bilbao 2-1

Barça speelde eindelijk na acht keer weer een thuiswedstrijd. Zonder de geschorste Busquets, maar wel weer met Sergi Roberto op de bank na zijn spierblessure. De tweede plaats in de Primera Division stond op het spel. Na de zeer matige start is er duidelijk spraken van herstel de laatste twee maanden.
De eerste grote kans was na vijf minuten voor Messi. Een getergde Messi, na de krantenpublicatie over zijn salaris en de aangekondigde stappen tegen de krant die het publiceerde. Ook de tweede was voor Messi, waarbij hij geweldig reageerde op een mislukt schot van Pjanic en deze met zijn borst bijna nog tot een doelpunt wist te promoveren.
Drie keer was echter scheepsrecht. In de 20e minuut scoorde hij met een schitterende vrije trap in de kruising, waarbij de keeper en een speler op de doellijn kansloos waren. Barça heerste, speelde fris en verzorgd, werkte hard en liet bij vlagen weer de brille zien die we een tijd hebben moeten missen. De laatste minuut voor de rust was daarvan een schoolvoorbeeld met een combinatie van Frenkie de Jong, Messi en Dembélé, waarbij de laatste jammerlijk overschoot.
Messi ging in de tweede helft door met waar hij gebleven was. Een geweldige actie, maar Griezmann kon het niet tot een doelpunt omtoveren. Dertig seconden later aan de andere kant een snelle counter en dat betekende wel een goal: 1-1.
Pjanic deed in minuut 57 nog een duit in het zakje met een fraaie kopbal, maar die werd minstens zo fraai uit het doel geranseld door de keeper van Athletic.
Sergi Roberto kwam in de 66e minuut in het veld voor Pjanic, na ruim twee maande afwezigheid. Oplettendheid bleef geboden voor Barça, dat op jacht was naar de nieuwe voorsprong. Athletic counterde af en toe gevaarlijk richting ter Stegen.
Maar de meer dan verdiende goal kwam er toch. Dembélé passte rechtsback Mingueza aan en diens voorzet werd door Griezmann in het doel gewerkt. Het laatste kwartier was spannend met een Athletic dat nog meer fysieke strijd leverde. Barça bleef echter overeind, waarbij ook Messi zich niet onbetuigd liet met veel storend werk, slidings en waar mogelijk ook nog aanvallende impulsen. Na vier minuten extra tijd was de overwinning binnen en de tweede plaats in de Primera Division.

Opstelling: Ter stegen, Mingueza, Araujo, Umtiti, Jordi Alba, De Jong, Pjanic ( Sergi Roberto), Dembélé (Braithwaite), Messi, Griezmann (84. Lenglet)

20. 1-0 Messi
74. 2-1 Griezmann