Nieuws Januari 2016

Barça - Atlético 2-1

FC Barcelona heeft de belangrijkste wedstrijd van het seizoen tot dusver winnend af weten te sluiten. In een directe confrontatie tussen de twee koplopers kwamen de Catalanen als winnaar uit de bus, in een waar voetbalgevecht tegen de machine van Diego Simeone, Atlético. De ploeg die al jaren knap meedraait in de bovenste regionen van Spanje kwam geweldig uit de startblokken, maar de individuele klasse van Barça stelde orde op zaken. Toen even later Atlético met negen man verder moest was het verzet bij de Madrilenen gebroken, en door de 2-1 zege van Barcelona staat de ploeg drie punten boven de concurrent, met nog een wedstrijd minder te spelen. Mocht de inhaalwedstrijd winnend worden afgesloten heeft Barcelona een gat van zes en zeven punten op respectievelijk Atlético en Real Madrid, en dus loopt de ploeg van Enrique op koers om de titel te bemachtigen.

De jarige Arda Turan begon niet aan de aftrap tegen zijn oude ploeg, en vanaf de bank zag hij hoe Atlético geweldig van start ging. Er werd volop druk gezet en de discipline die zo kenmerkend is bij Atlético kwam weer naar voren, en na een waarschuwingsschot van Saúl die Bravo op mooie wijze uit de bovenhoek tikte, was het na 12 minuten alsnog raak. Een voorzet aan de achterlijn van eenzelfde Saúl werd op de volley door Koke genomen, die strak in de hoek schoot. Bravo was kansloos, en de verdedigers Alba en Piqué zagen er slecht uit bij het tegendoelpunt. Atlético bleef druk zetten op het Catalaanse middenveld en hoopte op kansen uit standaardsituaties, terwijl Barcelona het tempo opvoerde en de druk verhoogde. Barça moest een half uur tegen een achterstand aankijken, en toen kwam Messi weer eens voor de dag.

De Argentijn zag een paar eerdere dribbels net geblokt worden en de stugge defensie van Atlético zag er onverwoestbaar uit. Toen Alba echter iets te veel ruimte kreeg was de lage voorzet op Messi op maat, en genadeloos hard werd er binnengeschoten door het wonderkind uit Rosario, die de doelman laag in de hoek verschalkte. Barcelona stormde door en enkele minuten voor de rust werd het zelfs 2-1. Luis Suárez toonde zijn buitengewone klasse opnieuw. Een lange pass van Alves leek onmogelijk binnengeschoten te kunnen worden door El Pistolero, maar Suárez hield de bal goed van zich af en schoot op het juiste moment uit een haast onwerkelijke hoek de 2-1 binnen. Een doelpunt waarmee Suárez zijn ware klasse opnieuw wist te benadrukken. De rollen leken gekeerd, maar nog voor rust zou het erger worden voor Atlético.

Bij een duel aan de zijkant kwam Filipe Luis enorm onbesuisd in op Lionel Messi, en met gestrekt been raakte hij de knie van de sterspeler van Barcelona. Een directe rode kaart was het logische gevolg, en nog voor rust stonden de mannen van Simeone met een man minder. In de tweede helft was hier echter niets van te merken, want Atlético was zelfs beter het eerste kwartier na rust. De grootste kans kwam voor topscorer Griezmann, die met de punt van zijn schoen de bal binnen leek te schieten. De al geslagen Bravo zag de bal echter op zijn teen belanden, en met deze wonderbaarlijke redding werd de gelijkmaker voorkomen. Atletí bleef zoeken naar de gelijkmaker maar toen Godín te laat was en Suárez torpedeerde was het over en sluiten voor de Rojiblancos. De aanvoerder, die de band had overgenomen van de gewisselde Gabi, kreeg zijn tweede gele kaart. Hierna maakte Barcelona het rustig af. Het verdedigde de voorsprong en wist de punten in eigen huis te houden, waardoor ze perfect op titelkoers liggen en beide duels tegen Atlético in dit seizoen hebben gewonnen.

Opstelling Barça: Bravo; Alves ('82 Sergi Roberto), Piqué, Mascherano, Alba; Rakitic ('67 Turan), Busquets, Iniesta; Messi, Neymar, Suárez