Nieuws Oktober 2015

Barça Back To The Future!

Back To The Future was een legendarische filmserie, waarin men in de toekomst leefde en een wereld vol nieuwigheden en tot op de dag van vandaag nog onbestaande producten gebruikte. In het drietal aan films worden verschillende datums bezocht, en de club keek op deze historische dag terug naar de situaties waarin Barcelona op deze dagen verkeerde. Bijvoorbeeld op 26 oktober 1985, een datum die ook in Back To The Future voorkwam. Barça was op dat moment met een twijfelachtige elfde plek in de competitie nog niet lekker draaiende, en dat na een seizoen waren ze zich tot kampioen hadden gekroond. De focus lag bij de media echter op het eerste optreden van Barcelona in een Europese competitie in elf jaar, een ongekende droogte voor de club. Tegenwoordig zijn we wel anders gewend, want het zou ondenkbaar zijn dat Barcelona zich niet weet te plaatsen voor Europees voetbal!

De films kijken ook terug naar het jaar 1885, maar toen bestond de club nog helemaal niet! Barcelona, opgericht in 1899, was nog niet in de ban van het voetbal. Alleen in Engeland was de voetbalkoorts al overgeslagen, en in Barcelona werden de eerste stenen aan de befaamde Sagrada Familia gebouwd. Het duurde nog veertien lange jaren voor er een voetbalclub ontstond in Barcelona, toen de Zwitserse Hans Kamper, later Joan Gamper, oprichter werd van FC Barcelona. De tijden waren snel veranderd, want in 1885 keek men nog argwanend naar de buitenlanders die het vreemde balspel beoefenden wanneer ze in Barcelona waren. Toch had zelfs Back To The Future niet kunnen voorspellen dat Barcelona zo'n toonaangevende rol in het voetbal zou gaan spelen. Ze hadden vast ook niet gerekend op de magie van Messi en Iniesta hedendaags, of de gloriedagen uit 1992, toen Barça met het Dream Team de eerste Europa Cup won. We mogen maar blij zijn dat dit uiteindelijk alsnog gebeurd is!