Nieuws December 2012

Barça - Benfica 0-0

Woensdagavond stond de laatste groepswedstrijd in de Champions League tussen FC Barcelona en Benfica op het programma. In een matig gevuld Camp Nou kwamen de beide ploegen niet tot scoren, waardoor de wedstrijd in een 0-0 stand eindigde.

In een wedstrijd waarin er niets meer op het spel stond voor Barça, had Vilanova enkele reserve spelers en Barça B spelers het veld in gestuurd. Voor Benfica stond er nog veel op het spel en die ploeg was dan ook op volle sterkte aanwezig. Zo stond ook oud Barça B speler, Nolito in de basis bij de Portugezen. Vanaf het eerste begin van de eerste helft probeerde Benfica druk te zetten en zelfs Barça vast te zetten. Hierdoor kregen zij ook regelmatig de kans om op doel te schieten. De aanvallers van Benfica hadden hun vizier niet op scherp staan en schoten naast of over, of de bal was dusdanig slecht in geschoten dat Pinto makkelijk redding kon brengen op de schoten op doel. Één keer kwam Barça goed weg, toen Lima hard op de paal schoot. Ook FC Barcelona kreeg haar kansen. Zo was er eerst een goede kans voor Tello Na een fout in de verdediging van Benfica, maar de bal rolde over de achterlijn, nadat hij de keeper gepasseerd was. Kort daarna was het Rafinha die een bal op doel schoot, maar zijn bal werd op de lijn tegengehouden door een verdediger van Benfica. Hierdoor werd de bleef de ruststand 0-0.

In de tweede helft veranderde er weinig aan het spelbeeld. Alleen de overtredingen werden harder, waardoor de scheidsrechter regelmatig aan een speler een gele kaard moest geven. Ook de wisselspelers Messi, Piqué en Deulofeu kwamen niet door de muur van Benfica spelers. Vijf minuten voor het einde van de wedstrijd, sloeg het noodlot toe. Messi werd alleen voor de keeper gezet met een mooie lob bal van Piqué. Messi nam de bal goed aan en omzeilde de keeper, maar op dat moment werd de Argentijnse aanvaller geraakt bij zijn knie door de keeper. Desondanks kon hij nog verder en schoot hij op doel, maar de keeper was optijd terug in zijn doel en kon de bal zo uit de lucht pakken. Opdat moment stortte Messi ter aarde met pijn aan zijn knie. Hij werd weggedragen met een brancard, want de blessure zag er en ernstig uit. Barça moest de wedstrijd uitspelen met maar 10 man. Dit deed Barça professioneel, waardoor wedstrijd eindigde in de stand van 0-0.

Door dit gelijke spel veranderd er niets voor Barça in de stand en heeft Benfica de kwalificatie van de volgende ronde van de Champions League misgelopen. Want Celtic wist wel te winnen van Spartak Moskou. Binnenkort wordt er geloot en dan weet Barça wie het de volgende ronde zal treffen. Door de winst in de poule, speelt Barça eerst uit en dan thuis.

Opstelling FC Barcelona: Pinto, Montoya, Puyol, Adriano (66' Piqué), Planas, Thiago, Song, Sergi Roberto, Tello (78' Deleufeu), Rafinha (58' Messi) en Villa