Nieuws Mei 2009

Barça Campions!!!

Woensdagavond stond de finale van de Champions League op het programma. Om 20:45 werd in Rome afgetrapt door de kersverse kampioenen van Spanje en Engeland. Gesteund door 20.000 Catalanen was het aan het team van coach Guardiola om de derde prijs van het seizoen binnen te halen. En zo gebeurde het . . .

Nadat Barcelona voor de eerste helft had afgetrapt was het in de eerste minuut direct gevaarlijk voor het doel van Victor Valdes, die een vrije trap van Ronaldo van dik 30 meter met moeite kon keren. Ook in de rest van de eerste 7 á 8 minuten nam Manchester het heft in handen, maar na 10 minuten was het topspits Samuel Eto’o die de bal in de 16 meter door Iniesta aangespeeld kreeg, zijn man uitkapte en de bal razendsnel achter de Nederlandse doelman van Manchester punterde, 1-0. Direct daarna werd Barça nog een keer gevaarlijk uit een corner die teruggelegd werd op de penaltystip. De blaugranas namen de wedstrijd over, en gaven die daarna niet meer uit handen.

Na een kwartier was de eerste gele kaart van de wedstrijd een feit, nadat Piqué Ronaldo opving op een meter of 20 van de goal. De bal werd door Giggs echter ruim over het doel van Valdes gemikt, waarna het op de helft van de Mancunians even tijd werd voor Lionel Messi. Na 20 minuten kneep hij met de bal naar binnen en schoot voor de eerste keer op goal. De bal mistte echter de juiste richting en vloog over het Engelse doel.

Terwijl Barça de bal rondspeelt galmt het Cant del Barça regelmatig door het stadion in Rome.

In de loop van de eerste helft laat Manchester het middenveld van Barcelona tot aan de rand van het strafschopgebied vrij voetballen. Het komt echter niet tot grote uitgespeelde mogelijkheden. Uit een corner, die uit een van de aanvallen voortkomt gaat de bal net over het hoofd van de goed mee opgekomen Piqué heen. Beide teams lijken tot op dit moment echter niet al te grote risico’s te nemen.

Vlak voor rust breekt Messi nog een keer door, Van de Sar ligt echter voldoende in de weg om de voorzet van de Argentijn te onderscheppen. Dit was direct het laatste wapenfeit van de eerste helft, die eindigt met een duidelijk veldoverwicht voor Barcelona.

Voordat scheidsrechter Busacca fluit voor de tweede helft wordt duidelijk dat coach Sir Alex Ferguson weet dat er voor zijn team iets moet veranderen. De eerste grote kans na rust is voor Henry, die vanaf de linkerflank naar binnen trekt, een man voorbij gaat, maar van dichtbij op de keeper uit Manchester stuit. Barcelona blijft aanvallen wat binnen 5 minuten leidt tot een voorzet waar Messi net niet bij kan. Na een overtreding op de rand van de 16 trapt Xavi de bal op de paal.

Met nog een half uur te spelen is er van een offensief van Manchester nog steeds geen sprake. Buiten een voorzet die over Park heen stuitert krijgen de Engelsen, volledig in het wit gekleed, geen grip op het Catalaanse spel. Laat staan dat het kansen weet te creëren. Voor de Schotse trainer van United voldoende reden om nog maar eens te wisselen, Berbatov op de plaats van Park.

Voordat deze zich echter met het spel heeft weten te bemoeien is het voor de tweede keer raak. Op het moment dat ook Guardiola gebruik van zijn eerste wissel wil gaan maken, vangt Xavi een afgeslagen bal op, geeft een geweldige voorzet op de vrijstaande Messi die de bal tegendraads achter Van de Sar knikt. Met nog twintig minuten te spelen brengt hij de stand hiermee naar een ‘op het oog’ veilige marge. In 1999 heeft Manchester echter laten zien dat een wedstrijd tot de laatste minuut duurt (1-1 en 1-2 tegen Bayern München).

De niet echt overtuigend spelende Henry maakt alsnog plaats voor Keita, waarna een paar minuten volgen waarin beide teams kansen weten te creëren. Ronaldo en Puyol vinden echter beide een keeper op hun weg.

In de laatste tien minuten leek Manchester het geloof in een goede afloop te zijn verloren waardoor Barça de bal soms vele malen rond kon laten gaan en niet echt in de moeilijkheden kwam. Waar Barcelona buiten de eerste tien minuten, de hele wedstrijd een duidelijk veldoverwicht had, werd ook op de tribunes het normaal zo luidruchtige Engelse publiek, ruimschoots overklast door de culés van Barça. Voor de drie minuten blessuretijd begonnen werd het Campions op de tribunes al luidruchtig gezongen, en barst het volksfeest los.
Pedro Rodriquez mocht nog invallen voor de daarmee geëerde Iniesta, waarna de goed leidende Busacca voor de laatste keer floot. FC Barcelona wordt ter plekke bijgeschreven op de Cup met de grote oren en Guardiola pakt zo in zijn eerste seizoen als hoofdcoach "el triplet" met zijn elftal. 27-05-2009 zal, evenals het hele seizoen 2008-2009, met warmte worden bijgeschreven in de harten van de Catalaanse fans.

Allemaal gefeliciteerd!!!

Opstellingen:
FC Barcelona: Valdes, Puyol, Touré, Pique, Sylvinho, Xavi, Busquets, Iniesta (92, Rodriquez), Messi, Eto’o, Henry.
Manchester United: Van de Sar, Evra, Vidic, Ferdinand, O’Shea, Carrig, Andersson (46, Tevez), Roony, Giggs (73, Scholes) , Ronaldo, Park (65, Berbatov).