Nieuws April 2009

Barça - Chelsea 0-0

De halve finale van de Champions League tussen FC Barcelona en Chelsea wordt volgende week woensdag in Londen beslist. Barça moest dinsdagavond in de eerste confrontatie in Camp Nou genoegen nemen met een teleurstellende 0-0. Daar waar zo naar uit was gekeken, een spektakel van jewelste, werd geen moment bewaarheid. Chelsea had daar geen zin in en kwam met een ultra defensieve strijdwijze uit de kleedkamer, terwijl Barça niet bij machte was het mooie combinatie voetbal, dat we dit seizoen al zo vaak hebben mogen zien, tegen de Londenaren ten toon te spreiden.

En dat laatste was eigenlijk het meest opzienbarende. Een speler als Messi kon geen moment zijn stempel op de wedstrijd zetten. Het ontbrak de gehele voorhoede aan het vernuft om het Chelsea echt moeilijk te maken. In de eerste helft waren het vooral schoten vanaf de rand zestien of verder die doelman Chech nauwelijks verontrustte. De beste kans was zelfs voor de Engelsen. Didier Drogba was er als de kippen bij toen Rafael Márquez een bal slecht terugspeelde op Valdés. Barça’s sluitpost, afgelopen zaterdag weer eens bekritiseerd vanwege zijn blunder in de wedstrijd tegen Valencia, redde tot tweemaal toe vakkundig op de inzetten van de Ivoriaan, waardoor Barcelona in de wedstrijd bleef.

Coach Guardiola, die in zijn sterkste opstelling geen plaats had ingeruimd voor aanvoerder Carles Puyol, liet het elftal na rust ongemoeid. Het verwachte offensief bleef ook in het tweede bedrijf achterwege. De eerste vijftien minuten werden bepaald door een opvallende blessuregolf aan de zijde van Barcelona. Eerst was daar Henry, die door Alex werd getorpedeerd en opgelapt moest worden, vervolgens zeeg Márquez met een pijnlijke grimas ter aarde terwijl niemand in de buurt was. In een onschuldige beweging scheurde hij zijn meniscus, waardoor zijn seizoen plotsklaps is afgelopen. Zijn vervanger Puyol ging het niet beter af. Bij een van zijn eerste acties liep hij een gele kaart op hetgeen hem een schorsing oplevert waardoor hij er dus in Londen niet bij zal zijn. Voor dat de tweede helft goed en wel op gang kwam, was er al een uur gespeeld.

Barça bleef voortdurend proberen het gaatje in de hechte defensie van twee blokken van vier te vinden. Het lukte Samuel Eto’o, die alleen op Chech mocht afstomen. De met een helm op spelende doelman kon de Kameroener echter van een voorsprong afhouden.

De kansen waren duur. Daar waar Chelsea aanvallend niet meer in het stuk voorkwam, moesten Iniesta en Xavi tot het uiterste gaan om de aanvallers met goede ballen te bevoorraden. Pas na de wissels Bojan en Hleb voor Eto’o en Henry konden er weer mogelijkheden worden genoteerd. Dat was in de slotminuten, toen Bojan een dot van een kans omzeep hielp door een pass van Alves vrij voor Chech naast te koppen, terwijl niet veel later Hleb mocht doorlopen op Chech en zich ook verkeek in de kunsten van de Chelsea sluitpost.

Meer zat er niet in voor de blaugranas die als enig positief punt aan deze wedstrijd het behouden van de nul mogen koesteren. Chelsea zal in eigen huis een hele andere strijdwijze moeten hanteren willen ze Barça kunnen verslaan. Daar moet dan het voordeel van Barcelona liggen, want er zal in Londen meer ruimte vrijkomen om het doel van Chelsea te kunnen bestoken. Voor het zo ver is, zullen de blaugranas zich eerst moeten recupereren en zich met volle overgave op de titelstrijd tegen Real Madrid moeten storten.

Opst: Valdés; Alves, Márquez (Puyol), Piqué, Abidal; Xavi, Touré, Iniesta; Messi, Eto’o (Bojan), Henry (Hleb)