Nieuws April 2009

Barça - Chelsea, spektakel gegarandeerd

De halve finale van de Champions League staat dinsdag in het teken van FC Barcelona - Chelsea. Een affiche die garant staat voor spektakel. De clubs hebben elkaar in het verleden met enige regelmaat in het kampioenenbal ontmoet, maar nog nooit in een halve finale. De historische duels uit het verleden en de huidige vorm waarin de twee grootmachten zich bevinden geven genoeg ingrediënten om een mooie voetbal avond te gaan beleven.

Chelsea is dus geen onbekende voor Barcelona. De huidige nummer drie van de Premier League wordt gecoacht door landgenoot Guus Hiddink. De bondscoach van Rusland is de vervanger van de weggestuurde Scolari, die de Londenaren nog saaier en berekend liet voetballen dan in de periode van de Portugese coach Jose Mourinho. Met Hiddink is de Hollandse school in Londen beland. Al is Hiddink niet de eerste Nederlandse coach van de blues, dat was Ruud Gullit, hij heeft het team in korte tijd tot een goede hegemonie gesmeed, waarin vooruit denken belangrijker is geworden dan het vasthouden van een 1-0 voorsprong. Die omslag valt niet mee, gezien de vele doelpunten die Chelsea de laatste tijd tegen krijgt, maar de resultaten mogen er wezen. Chelsea staat ook nog in de finale van de FA Cup en jaagt nog altijd op de titel, alhoewel het gat met koploper Manchester United te groot lijkt.

Barça komt tegen Chelsea oud ploeggenoten Deco en Belletti tegen. Deco, de Braziliaanse Portugees, die met zowel Porto als Barcelona de Champions League al eerder wist te winnen, kwam aan het begin van het seizoen niet op het verlanglijstje voor van Guardiola. Hij mocht voor een zacht prijsje naar Engeland verhuizen, alwaar hij een middelmatig seizoen draait, zoals verwacht in de schaduw van sterspeler Frank Lampard. Deco heeft nog altijd de nodige vrienden in de selectie van Barça. Zo was er na het bereiken van de halve finale meteen druk SMS verkeer tussen hem en onder andere Lionel Messi.

Belletti zal naar aller waarschijnlijkheid op de bank beginnen tegen Barcelona. Ashley Cole, de vaste waarde achterin, is de eerste confrontatie dan wel geschorst, Hiddink zal met Bosingwa gaan spelen. Belletti staat in Barcelona nog altijd voor de beslissende goal in de Champions League finale van 2006 tegen Arsenal, toen hij vlak voor het einde van de wedstrijd de 2-1 binnenschoot. Het was zijn eerste en meteen ook laatste goal voor Barcelona. Bij Chelsea scoort hij vaker, meestal met zwabberende afstandschoten.

Barça tegen Chelsea staat garant voor spektakel. Veel indruk maakte de confrontaties tussen coaches Rijkaard en Mourinho. Vooral de ontmoetingen in seizoen 2004/05 en 2005/06. Beide keren in de achtste finales. Het eerste jaar liet Rijkaard zich afbluffen door Mourinho en zijn Chelsea. Het werd 2-1 in Camp Nou, waar Drogba de rode kaart zag en de Zweedse scheidsrechter Frisk zijn laatste wedstrijd floot, omdat hij na het duel dermate zwaar werd bedreigd door Chelsea fans, dat hij er meteen de brui aan gaf en stopte met fluiten. In Londen ging Barça ten onder aan defensief geklungel en stond het binnen no-time 3-0. Ronaldinho bracht de score terug met de befaamde punter en een strafschop, maar het werd uiteindelijk 4-2. Een jaar later nam Rijkaard revanche. Nu werd er eerst op Stamford Bridge gespeeld. Mourinho had de terreinknechten de opdracht gegeven niets aan het veld, dat er erbarmelijk bij lag, te doen waardoor de wedstrijd op een soort van aardappelveld werd afgewerkt. Messi speelde echter een van de beste wedstrijden van zijn leven en maakte het de verdedigers zo zuur, dat Del Horno rood zag. Barça tilde daarna een achterstand in een 1-2 om in een overwinning. Mourinho, die in de valpartijen van Messi het beste theater van Barcelona had gezien, kon zijn team in Camp Nou niet laten stunten. Het werd 1-1 en Barça ging door naar de kwartfinales en werd uiteindelijk de winnaar van het toernooi.

Het seizoen er op stonden de kemphanen weer tegen over elkaar, ditmaal in de groepsfase. Beide clubs wisten zich daarin voor de achtste finale te plaatsen, waarbij het onderlinge resultaat in het voordeel van Chelsea was. Het werd 1-0 in Londen en 2-2 in Camp Nou.

De mooiste herinnering behouden de socios aan de ontmoetingen in de kwartfinales van seizoen 1999-2000, toen het Barça van Louis van Gaal in Londen met 3-1 klop kreeg en zich in Camp Nou herpakte met een 5-1 winst na verlenging.