Nieuws Maart 2019

Barça - Espanyol 2 - 0

In tegenstelling tot de laatste vier seizoenen waarin het een doelpunten festijn werd, hebben de Blaugranas vanmiddag in de stadsderby een zuinige 2 – 0 overwinning behaald.

Espanyol startte zeer defensief met één enkele spits en twee verdedigingslinies opgetrokken rond het zestien meter gebied. Doel was duidelijk gericht de schade als de afgelopen seizoenen dit seizoen te beperken. Ondanks een duidelijk veldoverwicht waren de kansen dan ook minimaal. Hoogtepunten in het eerste deel van de wedstrijd waren dan ook schaars. Verder dan een schot van Rakitić, een vrije trap van Messi, middels een knappe redding van Espanyol keeper Lopez tot hoekschop verwerkt, en een aantal spelden prikken kwam Barça niet. Het gevaar school in het geconcentreerd blijven van de Barça achterhoede op een eventuele counter van Espanyol. Tegen het eind van de eerste helft werd echter de enige counter subtiel tot hoekschop verwerkt. Met een blanco stand werd dan ook de rust behaald.

Na rust betraden dezelfde spelers het veld en Espanyol nam wederom de defensieve stellingen in. Het spel kende eenzelfde verloop als in het eerste deel van de wedstrijd en het wachten was op ingevingen van de Blaugrana om een opening te forceren en de wedstrijd een ander aangezicht te geven. Na pogingen van Malcom, was het een schot op doel of een poging tot een voorzet, en een afstandsschot van Rakitić, was het uiteraard Messi die middels een fenomenale vrije trap even buiten het strafschop gebied de 1 – 0 liet aantekenen. Vlak voor het einde van de reguliere speeltijd counterde Barça via Messi op aangeven van Malcom naar de 2 – 0. Diep in blessuretijd kreeg Espanyol middels een vrije trap nog een kans op de aansluitingstreffer maar dit leverde geen resultaat op en zou ook niet verdiend zijn geweest.

De voorsprong op naaste belager Athletic Madrid is hiermee opgelopen tot dertien punten, waarbij opgetekend dat Athletic later vanavond nog in actie komt.

Opstelling : Ter Stegen, Semedo (59’ S. Roberto), Piqué, Jordi Alba, Lenglet, Rakitić, Busquets, Coutinho (82’ Vidal), Arthur (59’ Malcom), Suárez, Messi

foto : www.fcbarcelona.com