Nieuws Februari 2018

Barça evenaart clubrecord

FC Barcelona vierde zaterdag een historische prestatie en bereidde de ongeslagen reeks van La Liga uit naar 31 wedstrijden en brak daarmee een clubrecord dat bijna zeven jaar stand hield.

Met een 2-0 overwinning bij Eibar, staat Barça nu slechts op één wedstrijd van het bereiken van een gloednieuw record, en de kans om het te breken komt op zaterdag 24 februari in Camp Nou tegen de Catalaanse club Girona. Aftrap is om 20.45 uur CET.

De vorige wedstrijd van 31 wedstrijden was met Pep Guardiola aan het roer en vond plaats tijdens het seizoen 2010/11, toen Barça geen enkele wedstrijd verloor van week drie tot week 33. Dat team won 27 wedstrijden en speelde vier keer gelijk. Dit Barça-team heeft nu 26 wedstrijden gewonnen en vijf gelijke spelen behaald.

Maar terwijl de door Guardiola geleide reeks plaatsvond tijdens een campagne in een liga, is deze huidige run het werk van twee teams - en twee managers. De Barça-ploeg van vorig seizoen, geleid door Luis Enrique Martínez, won de laatste zeven wedstrijden van het seizoen 2016/17, voordat hij aftrad na een zeer succesvolle driejarige periode.

Het team van dit seizoen - onder leiding van Ernesto Valverde - pakte de reeks op waar Luis Enrique eindigde en moet dit seizoen nog verliezen in La Liga. Barça heeft nu een 24-game seizoens-opening ongeslagen reeks, dit op zich zelf is al een clubrecord.

Zeven wedstrijden te gaan tot de all-time La Liga-record

Met het evenaren van het clubrecord van 31 wedstrijden en de kans om een nieuw clubrecord neer te zetten in de wedstrijd tegen Girona op minder dan een week, is Barça nog steeds zeven wedstrijden verwijdert van de 38-wedstrijden all-time record in La Liga. Dat record is bijna veertig jaar oud en bestaat uit wedstrijden van een heel seizoen.

Real Sociedad waren ongeslagen in de laatste zes wedstrijden van het seizoen 1978/79 voordat zij de run uitbreidde naar 32 ongeslagen wedstrijden in het seizoen 1979/80.

Om het record te verbreken moet Barça de volgende wedstrijden ongeslagen blijven:

# 32 - Week 25 - 24 februari - Girona

# 33 - Week 26 - 1 maart - in Las Palmas

# 34 - Week 27 - 4 maart - Atlético Madrid

# 35 - Week 28 - 10 maart - in Málaga

# 36 - Week 29 - 17/18 maart - Athletic Club

# 37 - Week 30 - 31 maart / 1 april - in Sevilla

# 38 - Week 31 - Apr. 7/8 - Leganés

# 39 - Week 32 - Apr. 14/15 - Valencia

Het lijkt misschien een grote opdracht, maar voor dit Barça is alles mogelijk.

Foto: www.fcbarcelona.com