Nieuws April 2021

Barça - Getafe 5-2

Een heel belangrijke wedstrijd voor Fc Bacelona. Om zicht op de titel te houden, moest worden gewonnen. En al in de 3e minuut leek de eerste stap gezet te worden toen Messi met een prachtige knal leek te scoren. Maar via de onderkant van de lat stuiterde de bal net uit het doel. Vijf minuten later kreeg de aanvoerder een tweede kans na een geweldige pass van Busquets en nu was zijn knal wel raak: 1-0.
Maar de voorsprong hield niet lang stand. Een blinde voorzet van Getafe ging via de kluts en uiteindelijk het lichaam van Lenglet in de eigen goal. Messi was getergd en zocht nadrukkelijk nar een tweede goal. De combinatie over links met Jordi Alba kwam weer een paar keer goed door, maar ook de weer herstelde Sergi Roberto liet zich niet onbetuigd.
In minuut 28 was het geluk helemaal met Barça. Een geweldige blunder met een foute terugspeelbal langs de doelman van Getafe betekende 2-1. Een volgend hoogtepunt volgde in minuut 34. Messi nam een bal in één keer op zijn rechterschoen en volleerde hard op de binnenkant van de paal. Een klein hoekje in de rebound was echter genoeg voor de maestro. Zijn 25e in de Primera Division. Met deze 3-1 ruststand werd de rust bereikt.
De tweede helft begon weinig opwindend. Barça had de bal en Getafe liep er achteraan. De VAR bracht weer leven in de brouwerij in minuut 68, toen hij Araujo betrapte op een overtreding in het strafschopgebied. De penalty werd benut en zo was de spanning weer helemaal terug. De Schwung was er door de wissels toch wat uit en Barça moest op zijn tellen passen. Koeman bracht Umtiti voor Mingueza nadat hij vlak daarvoor ook al tegen hem was uitgevallen. Het was weg bij Barça. De aanval kon niet meer worden bereikt en Getafe kreeg de overhand. Pas vijf minuten voor het einde kreeg Barça zijn eerste corner in de tweede helft en het was Araujo die zijn fout goed maakte en keihard de 4-2 inkopte. Opgelucht speelde Barça het uit. Zelfs nog met een slotakkoord in d evorm van een penalty die door Messi aan Griezmann werd gegund.
De titelkansen heeft Barcelona nog steeds in eigen hand maar de conclusie mag toch getrokken worden dat het verval door wissels wel groot is.

Opstelling: Ter Stegen, Sergi Roberto (64. Trincao), Piqué (46. Araujo), Mingueza (75. Umtiti), Lenglet (46. Ilaix), Jordi Alba, Busquets, F.de Jong, Pedri, Messi, Griezmann

8.       1-0 Messi
28.     2-1 e.d.