Nieuws Januari 2010

Barça het beste team van de wereld in 2009.

De IFHHS (Internationale federatie van voetbal historie en statistieken) heeft Barça uitgeroepen tot beste team van de wereld in 2009. Voor de rankschikking worden verschillende gegevens gebruikt, zoals gewonen wedstrijden en titels, aantal gemaakte doelpunten en tegen doelpunten en nog meer.

Barça werd gekroond tot beste team van de wereld na het winnen van het WK voor Clubs in Abu Dhabi. Chelsea werd met 49 punten minder, tweede in deze ranglijst. Er was nooit twijfel dat Barça boven aan zou staan in deze ranglijst, mede doordat Barça alle zes de grote prijzen heeft gewonnen dit jaar. Maar de IFHHS gebruikt verschillende criteria, bijvoorbeeld de resultaten van Primera Division, de Champions League, Europese Super Cup en het WK voor Clubs. Van de drieënzestig officiële wedstrijden die Barça gespeeld heeft, won het team van Guardiola vierenveertig wedstrijden.

De IFHHS publiceert sinds 1991 jaarlijks haar ranglijst op basis van, de gewonnen wedstrijden, de doelpunten en de gewonnen titels in de verschillende competities. In het jaar 2009 wist Barça 4.341 punten te verzamelen tegen 4.292 punten voor Chelsea. Manchester United eindigde vlak achter Chelsea met 4.291 punten. Het grote verschil tussen de nummer 1 en 2 was niet meer voor gekomen sinds 2001. Toen had Liverpool 60 punten meer dan FC Barcelona.