Nieuws Juni 2010

Barça kiest nieuwe voorzitter

Zondag 13 juni mogen de 118.665 socios van FC Barcelona hun stem uitbrengen op de nieuwe voorzitter van hun club. Vanaf negen uur in de ochtend kan er de hele dag rond Camp Nou worden gekozen op de opvolger van Joan Laporta. Er zijn vier kandidaten die klaar staan om het voorzitterschap voor de komende zes jaar op zich te nemen. Sandro Rossel, Jaume Ferrer, Marc Ingla en Agustí Benedito zullen het zondagavond laat weten wie de winnaar is. Om negen uur vanavond sluit het stembureau.

Volgens de peilingen is Sandro Rossel nog altijd de grote favoriet op de overwinning. In tegenstelling tot de verkiezingen van 2003, toen Laporta de macht greep met de belofte om Beckham aan te kopen, wordt er bij deze electie door de kandidaten niet al te hoog van de toren geblazen met wilde plannen als het voorzitterschap eenmaal is binnengehaald. De voornaamste reden hiervoor is dat Laporta met de club zoveel sportief succes heeft gehaald, dat er op korte termijn niet echt aan de selectie van FC Barcelona hoeft te worden geschaafd. Dat was in 2003 wel anders, toen Barça er sportief slecht voor stond en de socios het zat waren met het beleid van Gaspart.

Alle vier de kandidaten hebben zich tot nu toe positief achter het besluit van de aankoop van Villa en de gewenste komst van Fabregas gesteld. Ook over de positie van Guardiola is geen enkele twijfel. Alleen de functie van Technisch Directeur is een punt van argumentatie. Zo is Txiki Begiristain niet de favoriet van Sandro Rossel. Rossel zou de volmacht van TD het liefst aan Guardiola willen geven. Achter de schermen zou hij ook met andere kandidaten bezig zijn.

Omdat er op sportief gebied weinig winst te halen is voor de kandidaten, heeft men de pijlen tijdens de verkiezing voornamelijk op het economische beleid van de club gericht. Daar liggen de mogelijkheden de club nog meer te verbeteren. Zo pleit Rossel voor het behoud van het Mini-Estadi, daar waar Barça Athletic zijn wedstrijden speelt en dat bij het bestuur Laporta op de planning stond om te worden verkocht. Ook de verbouwing van Camp Nou zal door Rossel in de wacht worden gezet. Dit in tegenstelling bij de kandidatuur van Ferrer, die als ‘continuista’ (degene die de lijn van het huidige beleid moet door trekken) de plannen van Laporta het liefst zoveel mogelijk in tact wil houden.