Nieuws Maart 2012

Barça klaar voor Sporting Gijón

De week van interlandwedstrijden is over en het team van Josep Guardiola wil tegen Sporting Gijón de reeks overwinningen voort zetten. Messi en Busquets zijn geschorst en Éric Abidal is nog geblesseerd. De Fransman staat naar verwachting tien dagen langs de kant met een liesblessure. Van Thiago Alcántara is het nog onzeker of hij zaterdagavond voldoende hersteld zal zijn van de blessure aan zijn scheenbeen.

Na de twee overwinningen tegen Valencia (5-1) en Atlético Madrid (1-2) houden de Catalanen de droom levend op de landstitel. Zaterdagavond om 20:00 uur gaan de spelers voor de winst en dat terwijl er nauwelijks tijd was om zich voor te bereiden op de wedstrijd. Bijna alle spelers van Josep Guardiola waren deze week afwezig door interlandverplichtingen.

Het wordt een weerzien tussen Josep Guardiola en Javier Clemente, die twee weken geleden de coach werd van Sporting Gijón. Clemente was van 1992 tot 1998 de bondscoach van Spanje en had toen Guardiola in zijn nationale elftal. De assistent van Clemente is tevens een oude bekende van de coach van Barça. Abelardo voetbalde voor FC Barcelona van 1994 tot 2002.

Javier Clemente beseft dat het moeilijk wordt om een nederlaag te voorkomen. “In Camp Nou heb je de bal twaalf minuten per duel.” Volgens de coach van Sporting is het bezoek aan FC Barcelona moeilijker dan een wedstrijd tegen Real Madrid. “Tegen Real Madrid heb je meer kansen, omdat je meer balbezit hebt” , legt Clemente uit aan AS. “Het spel is daardoor meer open. In Camp Nou moet je tijdens de twaalf minuten balbezit doen wat je kan en dan bidden. We gaan proberen om de bal 52 minuten in bezit te houden, in plaats van twaalf minuten.”

Niet alleen FC Barcelona heeft de punten hard nodig. De bezoekers staan dichtbij de degradatiezone en hebben nog zes punten nodig om veilig te zijn voor degraderen. Maar de geschiedenis is niet in het voordeel van de bezoekers. Van de 40 bezoeken van Sporting aan FC Barcelona wonnen ze er maar één.