Nieuws December 2011

Barça - Levante 5-0

FC Barcelona heeft heel eenvoudig afgerekend met Levante. De voormalige koploper van de Primera División keerde met een 5-0 nederlaag terug naar Valencia en mocht daar niet eens ongelukkig mee zijn. Josep Guardiola zat voor de 100e keer op de bank in Camp Nou als coach van FC Barcelona.

Het kostte het team van Guardiola 3 minuten om een gat in de defensie van Levante te vinden. Een typische Barça combinatie door het hart van de verdediging van Levante leidde het doelpunt van Cesc Fàbregas in. Lionel Messi vond Andrés Iniesta, die met een hakje Fàbregas in scoringspositie bracht. De middenvelder plaatste de bal knap in de hoek. Het bleek het startsein van een vlekkeloze eerste helft voor de Catalanen. Fàbregas nam na ruim een halfuur spelen ook de tweede treffer van FC Barcelona voor zijn rekening. Cesc kopte raak uit een vrije trap van Xavi. Tegenvaller voor Guardiola is dat Puyol nog voor rust geblesseerd het veld moest verlaten, hij zag niet helemaal scherp na een botsing van twee hoofden, en hij werd uit voorzorg vervangen door Alves. De jongeling Isaac Cuenca, alweer een groot talent uit de voetbalschool van Barça, zette enkele minuten later de 3-0 op het bord.

Na rust zagen de 79.000 Barça-fans die de kou en wind trotseerden het vervolg van de voetbalshow. Lionel Messi scoorde maar één doelpunt in Camp Nou en staat daardoor op zeventien doelpunten in de Primera División. In de 53e minuut scoorde de Argentijn vanuit een lastige hoek de 4-0 op aangeven van Daniel Alves. Messi liet veel makkelijkere kansen liggen. Driemaal hoefde hij van dichtbij alleen zijn voet goed tegen de bal te zetten, maar deed dat telkens net niet. Wel was hij bij drie andere goals betrokken. En de sterk spelende Alexis Sánchez kwam op het scorebord toen zijn inzet via Asier del Horno gelukkig in het doel verdween. Voor Alexis was het zijn derde treffer in de laatste twee competitiewedstrijden. Het bleef 5-0 doordat onterecht een doelpunt van Iniesta werd afgekeurd.

Deze overwinning bracht FC Barcelona weer op drie punten van Real Madrid. De Catalanen hebben wel een wedstrijd meer gespeeld. Barça bleef voor de 9e competitiewedstrijd op rij zonder tegengoal in Camp Nou; al 1121 minuten in totaal.

Zaterdag 10 december volgt El Clásico in het Santiago Bernabéu en moet Barça winnen om in te lopen op de rivaal uit de hoofdstad. Het beloofd een spannende wedstrijd te worden en de fanclub organiseert zaterdag 10 december weer, voor de leden én hun introducés, een Penyabijeenkomst om gezamenlijk naar de Spaanse Klassieker te kijken. Natuurlijk zijn uw introducés (vrienden, familie, collega’s, etc.) van harte welkom, want hoe meer Barça-fans hoe gezelliger!

U kunt zich hier aanmelden. U komt toch ook? Tot ziens in Breda!

Opstelling FC Barcelona: Valdés, Puyol (36' Alves), Mascherano, Abidal, Xavi, Busquets (46' Keita), Fàbregas (71' Pedro), Iniesta, Cuenca, Messi en Alexis.