Nieuws Januari 2014

Barça-Levante 5-1

Tussen de bedrijven van de Spaanse competitie door speelde FC Barcelona woensdagavond de terugwedstrijd van de kwartfinales van de Copa del Rey. In Camp Nou ontving de Catalaanse formatie Levante, de derde ontmoeting in tien dagen; eerder al in de competitie leverde het een 1-1 gelijkspel op, bij de heenwedstrijd voor de Spaanse beker kreeg Levante in eigen huis een 1-4 zeperd te verwerken.
Barça stond met die score al met één been in de halve finale, maar desondanks hamerde Gerardo Martino erop dat de wedstrijd geconcentreerd gespeeld moest worden. De Argentijnse oefenmeester trad aan zonder Xavi Hernández, Gerard Piqué, Dani Alves en de nog geblesseerde Neymar; Leo Messi begon op de bank, evenals de recentelijk herstelde Ibrahim Afellay.

De openingsfase van de wedstrijd was boeiend; Levante toonde aan niet zomaar op de rug te gaan liggen, maar ook Barça toonde zich proactief. Van beide kanten ging er dan ook dreiging uit. Na vijf minuten mondde dit uit in een kans voor Cristian Tello, die op gelukkige wijze de bal voor de voeten kreeg, maar recht op keeper Javi Jimenez stuitte. Uit het niets, vier minuten later, viel er wél een doelpunt, en wel voor de bezoekende ploeg! Vyntra zette het hoofd tegen een cornerbal en zijn inzet raakte Sergi Roberto, via wie de bal achter José Manuel Pinto belandde. Pech voor Roberto, en wederom een voorsprong voor Levante!
De bezoekers leken dan ook bloed te ruiken en zetten bij balbezit al snel druk. Echt gevaarlijk werd het niet, maar het gevaar was ook niet geweken. Ondertussen zocht Barça naar de gelijkmaker, met overheersend balbezit en de gebruikelijke combinaties, maar net als bij de eerdere ontmoetingen stond Levante achterin goed opgesteld en zat telkens net een voet of been een steekpass dwars.

Vlak voor het halfuur was het dan toch raak. Andrés Iniesta speelde af op Cesc Fàbregas en die zag vlak achter zich Adriano Correia opkomen; de Braziliaan wist wel raad met de aangegeven bal, want hij haalde van afstand uit en liet Jimenez compleet kansloos in de verre hoek: 1-1. Nét voor de rust zette Barça de controle over de wedstrijd zelfs om in een voorsprong en wel uit een corner! Tello schoot de corner perfect op maat op het hoofd van de teruggekeerde Carles Puyol en de capitán van Barça kopte feilloos in: 2-1.

Na rust duurde het slechts vijf minuten eer er weer een doelpunt viel, en wederom een met een blaugrana kleurtje. Sergi Roberto schoot aanvankelijk in, maar Jimenez knakte het schot; de mee opgekomen Alexis Sánchez was echter alert en schoot binnen. Nog geen vijf minuten later was het diezelfde Chileen die zijn tweede van de avond aantekende, toen zijn doelpoging aanvankelijk vruchteloos leek, maar Jimenez te laat was bij het pakken van de rebound en Alexis alsnog vliegensvlug kon inschieten.
Het verzet bij Levante was bij deze 4-1 score gebroken en de ploeg was vooral bezig met de schade beperken. Bij balbezit ging er nog wel dreiging uit van de bezoekers en sporadisch meldden ze zich op de blaugrana helft, maar het grootste gedeelte speelde zich op de Levante-helft af. Pedro Rios was met een uur op de klok nog dicht bij een persoonlijke succesje, maar zag zijn schot over het doel gaan.

In de laatste twintig minuten maakte Ibrahim Afellay ook nog zijn opwachting en kon hij wat minuten en meters maken om weer wedstrijdritme op te doen. Cesc Fàbregas maakte er in een slotfase nog 5-1 van, toen hij een niet al te moeilijk schot van zichzelf achter Jimenez zag verdwijnen. Tien minuten voor tijd legde Afellay zelf ook nog eventjes aan, maar ditmaal stond Jimenez wel paraat en greep hij de inzet met twee handen.

Met een klinkende 5-1 zege heeft Barça zich overtuigend geplaatst voor de halve finales. Daar wacht ofwel Real Sociedad dan wel Racing Santander. De andere halve finale belooft een kraker te worden: Real Madrid treft daarin stadsgenoot én eeuwige rivaal Atlético Madrid.

Opstelling FC Barcelona tegen Levante: Pinto, Montoya, Puyol, Bartra, Adriano, Sergi Roberto, Song, Iniesta (45’ Pedro), Alexis (78’ Mascherano), Cesc (69’ Afellay) en Tello.

Opstelling Levante: Javi Jimenez, Nagore, Vyntra, Juanfran, Nikos, Rubén (72’ Jordi César), Camarasa, Sergio Pinto (32’ Nong), El Adoua, Pedro Ríos en Ángel (59’ Pallardó).

Gerelateerd nieuws