Nieuws Januari 2014

Barça – Malaga 3-0

Zondagavond stond de thuiswedstrijd in Camp Nou tegen Malaga op het programma. Zonder geweldig te spelen werden de drie punten makkelijk in Barcelona gehouden.

Vooraf aan de wedstrijd was er een mooi eerbetoon voor Xavi omdat hij inmiddels meer dan 700 wedstrijden voor FC Barcelona had gespeeld. Er werden onder andere oude beelden uit zijn carrière getoond. Maar na deze festiviteiten moest er nog een wedstrijd gespeeld worden.

In een wedstrijd, waarvan Tata Martino vooraf had gezegd dat het een moeilijke wedstrijd zou worden vanwege de verdedigende instelling van de Andalusiërs, ging Barça voortvarend van start. Er werden vele kans gecreëerd maar het probleem was het afmaken. Want Alexis, Piqué, Cesc, Messi en Pedro kregen vele kansen, maar de ballen gingen naast of stonden doelman Willy of de paal in de weg. Daarom moesten de fans wachten tot de 40ste minuut. Toen een hoekschop van Xavi doorgekopt werd door Alexis, kon de vrijstaande Piqué de bal makkelijk binnen schieten.  De verdediger schoot hiermee de 1-0 ruststand op het bord.

Na de rust bleef het zelfde spelbeeld. Barça aanvallen en Malaga verdedigen. Alleen nu was Barça wat effectiever. Na tien minuten spelen ga Messi de bal op Pedro en die kapte naar binnen en schoot de 2-0 binnen.

Vijf minuten later was het weer raak onder aanvoering van Messi. Want de Argentijnse super ster kwam niet vaak in scoringspositie, maar strooide zoals de laatste week steeds gebeurd met passes. In dit geval gaf hij na een dribbel de bal aan de vrijstaande Pedro en die was niet zelfzuchtig, maar ga de bal weer goed voor op Alexis, die de bal van dichtbij binnen kon tikken. Hiermee was de wedstrijd beslist en ging het tempo verder om laag en waren er nog wel enkele kansen voor bijvoorbeeld de ingevallen Tello, Cesc en Alexis.

Toch was er voor de Nederlandse fans nog een hoogte puntje. Want vijf minuten voor tijd mocht Afellay nog invallen voor Alexis en hij kreeg voor zijn rentree een mooi applaus uit het stadion. Het zal voor de voormalig PSV-er een speciaal gevoel zijn geweest dat hij mocht invallen, maar toch kon hij ook niets meer aan de stand veranderen, waardoor de eindstand 3-0 bleef.

Omdat ook Real Madrid en Atletico Madrid dit weekeinde de wedstrijden winnend afsloten, veranderd er niets in de stand en blijft Barcelona boven aanstaan samen met Atletico Madrid en Real Madrid op 1 punt daar achter.

Opstellingen: Valdés, Alves, Piqué, Mascherano, Alba, Busquets, Xavi (78’ S. Roberto), Fàbregas, Alexis (87’ Afellay), Messi en Pedro (61’ Tello)

De samenvatting kunt u hier terug kijken