Nieuws Juli 2015

Barça-Manchester United 1-3

De tweede wedstrijd van de International Champions Cup, de seizoensvoorbereiding van FC Barcelona, is jammerlijk verloren gegaan. In het Levi’s Stadium in Californië kwam het Manchester United van voormalige Barça-trainer Louis van Gaal als winnaar uit de bus. Het is Barça’s eerste nederlaag in de seizoensvoorbereiding na de eerdere overwinning op LA Galaxy.

De openingstreffer viel al in de achtste minuut. Wayne Rooney profiteerde optimaal van een corner en werkte de bal voorbij Marc-André Ter Stegen voor de 1-0 voorsprong. Barça werd de gelijkmaker ontzegd door niet alleen een sterk keepende David de Gea, maar ook het houtwerk. Luis Suárez creëerde verreweg de meeste kansen aan de blaugrana zijde, al was de beste kans voor Sergi Roberto, die helaas op De Gea stuitte.

Na rust zakte het wedstrijdtempo en leken beide ploegen de invloed van de stijgende middagtemperatuur en brandende zon te voelen. Met ruim een uur op de klok maakte Van Gaal een bijzondere keuze: in één keer verving hij alle elf spelers op het veld, een zeldzaam gebeuren in het internationale voetbal als een gevolg van het vrije wisselbeleid dat de International Champions Cup voert.
De Nederlandse coach profiteerde meteen van zet: de ingevallen Jesse Lingard scoorde het twee United-doelpunt van de middag. Ook Luis Enrique voerde de nodige veranderingen door.

Deze inzet van verse benen zorgde voor de nodige actie op het veld met enorme kansen aan beide zijden. Rafinha bracht Barça terug in de wedstrijd in minuut negentig, maar hoop op een gelijkspel was van korte duur, want koud een minuut later bepaalde Januzaj de eindstand op 1-3.

Na deze jammerlijke nederlaag vliegt de Catalaanse selectie naar Washington DC, waar ze het zullen opnemen tegen Chelsea in de laatste wedstrijd op Amerikaanse grond (dinsdag 28 juli, 02:00 Nederlandse tijd).