Nieuws September 2008

Barça - Racing Santander 1-1

Opnieuw geen winst voor Barça, dat zaterdagavond tegen Racing Santander niet wist te overtuigen. Coach Guardiola gokte met zijn gedurfde basisopstelling en verloor. Het sparen van enkele spelers met het oog op de Champions League wedstrijd van a.s dinsdag tegen Sporting Portugal pakte volledig verkeerd uit.

Barça begon met een verrassende basisopstelling. Henry en Sylvinho kregen te horen dat ze zich niet om hoefden te kleden. Messi, Iniesta, Toure Yaya en toch ook Bojan kregen geen plek in de basis. Wel was er plek voor Pedro, Busquets, Pique, Keita en Hleb. De bedoelingen waren de eerste helft goed, maar Barça werd zelden gevaarlijk. Keita was nog het dichtst bij een doelpunt, maar zijn kopbal werd knap gered door doelman Toño van Racing. Deze doelman zou de kwelgeest van de blaugranas worden, hij leek vanavond onpasseerbaar.

Het was al vrij snel duidelijk dat Racing met maar één bedoeling naar Barcelona was gekomen, namelijk verdedigen om een punt te pakken. Aanvankelijk leek Barça hier in de tweede helft goed mee om te gaan. Er werden eindelijk kansen gecreëerd maar het vizier stond bij de aanvallers duidelijk niet op scherp. Zo schoot eerst Pedro een uitgespeelde aanval recht op de doelman, vijf minuten later deed Eto'o dit nog eens over. De 1-0 kon niet uitblijven en uiteindelijk hadden de blaugranas de hulp van Racing nodig om op voorsprong te komen. Christian Fernández maakte opzichtig hands binnen de 16 en de scheidsrechter wees resoluut naar de stip. Invaller Messi wist wel raad met dit buitenkansje en stuurde de keeper de verkeerde hoek in, 1-0.

Wie dacht dat de overwinning hier mee binnen was, kwam bedrogen uit. Uit een uiterst spaarzame aanval van Racing, beging Puyol een overtreding in de ogen van de scheidsrechter. De man in het geel was vast de enige in Camp Nou die hier een overtreding in zag maar gaf de vrije trap net buiten de 16 wel aan Racing. Garay legde aan voor dit buitenkansje en plaatste de bal hard en laag in de onderhoek. Valdes ging naar de grond voor zijn eerste bal op doel, ware het niet dat Pereira de bal nog net ietwat van richting kon veranderen. Deze gelijkmaker ging als een schok door het stadion. Racing had er 76 minuten over gedaan om een eerste bal tussen de palen te krijgen en meteen raak.

Een klein kwartier restte Barça dus nog om opnieuw op voorsprong te komen. Met Bojan als extra aanvaller erbij probeerde de ploeg van Guardiola nog wel een opening te forceren maar echt gevaarlijk werd het niet meer. Racing kende zelfs nog enkele gevaarlijke uitvallen maar dat zou echt te veel van het goede zijn geweest.

Barça kent hiermee een historisch slechte seizoensstart en de kritiek op coach Guardiola zal de komende dagen enorm zijn. Wellicht dat een goed resultaat dinsdag wat van de druk kan wegnemen, anders kan het avontuur van de beginnende coach wel eens erg snel afgelopen zijn.

Beelden van het doelpunt van Messi zijn onder zijn spelersprofiel terug te vinden.