Nieuws April 2009

Barça - Recreativo 2-0

FC Barcelona heeft zich zaterdagavond zonder al te veel inspanningen ontdaan van tegenstander Recreativo de Huelva. Met een toegepast rotatiesysteem werd plichtmatig met 2-0 gewonnen. Barça loopt daardoor tijdelijk uit naar negen punten voorsprong op titelconcurrent Real Madrid, dat op zondag uitkomt.

Het 'tussendoortje', zoals de wedstrijd beschouwd werd omdat het precies tussen de twee kwartfinales van de Champions League op het programma stond, werd door coach Guardiola aangegrepen de nodige spelers rust te gunnen. Op de bank zaten aanvoerder Puyol, Xavi, Piqué en Eto'o. Aan de aftrap verschenen dan ook onder andere Cáceres, Gudjohnsen, Sylvinho, Busquets en Bojan.

Was er enige zorg hoelang Barça er over zou doen om de muur van Recreativo verdedigers te slechten, na 1 minuut lag de bal er al in. Om precies te zijn na 41 tellen. Andres Iniesta was de gelukkige die het snelste doelpunt van dit seizoen mocht aantekenen. Hij rondde prima voorbereidend werk van Henry af, nadat Bojan de attentie van de verdediging op zich had getrokken door over de voorzet van Henry heen te stappen.

Het publiek ging er eens voor zitten, maar juist die snelle voorsprong haalde alle spanning uit de wedstrijd. De 1-0 was voor Barça het teken om nog meer met de handrem er op te spelen. Recre kwam daardoor met de schrik vrij en mengde zich in het spel. Twee dode spelmomenten bracht hen zelfs grote kansen op.  Nayar kreeg bij een hoekschop een niet te missen kans door geklungel van Márquez. Valdés redde attent zoals ook Sylvinho dat even later deed op een open kans voor Lamar. Buiten deze twee dotten van mogelijkheden was de controle voor de blaugranas. Met Henry en Iniesta als beste spelers zocht het voortdurend naar meerdere goals.

De magere 1-0 bleef echter lang op het scoreboord staan. Ook toen in het eerste kwartier van de tweede helft niets aan dat spelbeeld veranderde. Guardiola besloot daarop Xavi van stal te halen ten faveure van de fletste Gudjohnsen. Met de extra creativiteit op het middenveld kwamen er meteen meer kansen. Iniesta was met twee schoten dicht bij en Henry zag een zuiver doelpunt afgekeurd. Niets te morren, want een eigen doelpunt van Morris in de 68e minuut bracht Camp Nou alsnog aan het juigen. De speler van Recre verlengende een voorzet van Iniesta achter zijn eigen doelman.

De wedstrijd was daarmee beslist. De score had zelfs nog hoger moet zijn als Messi een strafschop had benut. De Argentijn mocht van scheidsrechter Iturralde een elfmeter nemen nadat de leidsman bij een voorzet van Alves vermeend hands had gezien. Messi nam het cadeautje te gemakkelijk op, waardoor keeper Riesgo zijn slappe inzet klemvast kon pakken.

Ongeacht de gemiste penalty stak Barça drie belangrijke punten in het zakje. Verdienstelijk was ook het feit dat achterin opnieuw de nul werd gehouden. Het laatste doelpunt dat doelman Víctor Valdés moest incasseren dateert inmiddels al weer van 11 maart, toen hij in de Champions League bij een inzet van Juninho het nakijken had.

Klik hier om een samenvatting van de wedstrijd te zien.

Opst: Valdés; Alves, Cáceres, Márquez, Syvinho; Busquets, Gudjohnsen (61. Xavi), Iniesta (75. Hleb); Messi, Bojan (65. Keita), Henry