Nieuws Augustus 2012

Barça-spelers in oefeninterlands

Vlak voor de start van het nieuwe competitieseizoen gingen elf spelers van FC Barcelona er even tussenuit om met hun nationale elftal een oefeninterland te spelen.

Argentinië nam het in Frankfurt op tegen Duitsland. Mascherano en Messi stonden in de basis, en laatstgenoemde speelde opnieuw een hoofdrol. De Duitsers kwamen na een half uur spelen met tien man te staan, nadat keeper Zieler de doorgebroken Mercedes Sosa had gevloerd. Argentinië kreeg daarop een strafschop toegekend, maar de inzet van Messi werd gestopt door de reservedoelman. In de blessuretijd kwamen de Argentijnen echter alsnog op voorsprong toen Khedira ongelukkig een eigen doelpunt maakte, en vlak na rust maakte Messi zijn gemiste kans goed door alsnog te scoren. Di María maakte er 0-3 van, en deed Höwedes voor de Duitsers nog iets terug vlak voor er afgefloten werd, waardoor de wedstrijd eindigde in een 3-1 overwinning voor Argentinië.
Overigens deed zich in de slotfase van de wedstrijd nog een grappig incident voor. Een supporter rende vlak voor het einde het veld op, onder luid gejuich van het publiek, richting Lionel Messi. Hij bereikte de Argentijnse ster ook nog en met een Duitse vlag in zijn andere hand schudde hij Messi de hand. Daarna liep hij rustig naar de zijlijn, waar hij gepakt werd door stewards. Messi zelf kon wel lachen om het tafereel. Zie onderaan dit bericht voor een video van dit incident!

Dani Alves reisde met het Braziliaanse elftal naar Zweden. Onder het toeziend oog van Pelé boekten de Brazilianen een 3-0 zege op de Zweden, die het overigens zonder Ibrahimović moesten stellen wegens een blessure. Brazilië domineerde de eerste helft, maar zag een zuiver doelpunt onterecht afgekeurd worden wegens buitenspel. Na een half uur spelen kopte Damião alsnog raak op aangeven van Neymar. Na rust kreeg Zweden eveneens amper de kans uit de verf te komen. Het was echter pas in de slotfase van de wedstrijd dat de Brazilianen hun overwicht op het veld konden omzetten in een ruime overwinning. Alexandre Pato was de gevierde man, die twee doelpunten voor zijn rekening nam, en daarmee sloot Brazilië de vriendschappelijke ontmoeting af met een 3-0 overwinning. Overigens was het de laatste keer dat er gespeeld werd in het Rasunda Stadion; dit in 1937 geopende stadion gaat tegen de vlakte nu de bouw van het nieuwe stadion afgerond is.

Het grootste aantal Barça-spelers bevond zich uiteraard in het kamp van Spaanse bondscoach Vicente del Bosque. Valdés, Piqué, Sergio Busquets, Iniesta, Pedro en Cesc Fàbregas werden alle zes opgeroepen. De huidige Wereld- en Europees kampioen won van Puerto Rico met een miniem verschil. Santi Cazorla was verantwoordelijk voor de openingstreffer met een hard schot, en Cesc Fàbregas verdubbelde de score met een uitgekiende volley. Met deze voorsprong ging Spanje de rust in en de ploeg scoorde niet meer in de tweede helft. Marc Cintron maakte een tegendoelpunt na ruim een uur spelen en tekende daarmee voor de eindstand van de avond.

Alexis Sánchez was opgeroepen voor het Chileense elftal, dat een ontmoeting met Ecuador had. Ecuador bleek te sterk voor de Chileense ploeg en leidde al vroeg in de eerste helft met een 2-0 voorsprong. In de tweede helft leek Chili terug te komen en creëerden ze een grote kans, maar de inzet kwam op de paal en de doelman redde de rebound. Montero verzekerde Ecuador van de winst door in de 67e minuut de derde treffer te maken. De ploeg van Alexis leed daarmee een nederlaag van 3-0.

Ook Nederland leed een pijnlijke nederlaag tegen België. De nieuwe bondscoach Van Gaal had daarvoor Afellay opgeroepen, maar liet hem op de bank. Nederland creëerde meerdere kansen, maar scoorde niet; België daarentegen wist de leiding te nemen via een doelpunt van Benteke. In de tweede helft wisselde Van Gaal een groot aantal spelers. Nederland nam het heft in handen en Narsingh en Huntelaar brachten hun ploeg op een 1-2 voorsprong. Daar eindigde de triomf dan ook, want België zette grote druk op hun bovenburen. Maarten Stekelenburg wist lange tijd zijn doel schoon te houden en de voorsprong te behouden, maar een fout van Nigel de Jong was de aanleiding voor de gelijkmaker van de Belgen, en vervolgens ging de Nederlandse keeper de fout in, waardoor Lukaku met de 2-3 zijn ploeg opnieuw de leiding gaf. Dit gaven de Belgen ook niet meer weg en vlak voor tijd verzekerde Jan Vertonghen België van de overwinning met de 4-2.