Nieuws September 2020

Barça steunt Torra

FC Barcelona heeft in een officieel statement steun uitgesproken voor Quim Torra, de Catalaanse ex-president die eerder deze week is afgezet. De kiesraad heeft de president veroordeeld voor het ophangen van een spandoek. In 2019 hing Quim Torra een spandoek op bij het Catalaanse regeringsgebouw in Barcelona waarin hij een oproep deed om de Catalaanse politieke gevangen vrij te laten. Volgens de kiesraad is het uiten van een politieke identiteit tijdens verkiezingstijd in strijd met de grondwet en dus is Torra per direct uit zijn functie gezet en mag hij de komende anderhalf jaar geen publieke functie uitvoeren. Velen reageren met onbegrip op het besluit, zo ook FC Barcelona.

De club laat in een statement weten het besluit onnodig te vinden en in strijd met de wil van de kiezers, die op democratische wijze Torra en zijn partij gekozen hebben. De club heeft zich al vaker geuit in de strijd tussen Spanje en Catalonië en riep steevast op tot dialoog tussen beide kampen in plaats van een gang naar de rechter. Torra was de opvolger van Carles Puigdemont, die om politieke redenen Spanje niet mag betreden en al meerdere malen een Europees arrestatiebevel tegen zich heeft gekregen. Het afzetten van Torra maakt de weg vrij voor nieuwe verkiezingen.