Nieuws December 2015

Barça treft Guangzhou

De eerste tegenstander van het team van Luis Enrique in het WK voor clubteams is bekend.
Het toernooi begint voor FC Barcelona op
17 december in de halve finale tegen het Chinese Guangzhou Evergrande in Yokohama. De Aziatische kampioen, onder leiding van de Braziliaanse trainer Luiz Felipe Scolari, versloeg zondag in de kwartfinale de Mexicaanse club
CF América met 1-2.

De Chinezen keken in Osaka lang tegen een 1-0 achterstand aan. De clubkampioen van de Concacaf, de federatie voor landen uit Noord- en Midden-Amerika en het Caribisch gebied, liet echter het ticket voor de halve finale in de slotfase uit de handen glijden. Tien minuten voor het laatste fluitsignaal bracht Zheng Long de Chinezen langszij en in de blessuretijd zorgde Paulinho voor het beslissende doelpunt.

Na de wedstrijd verklaarde Scolari over het aanstaande duel met FC Barcelona: “Niets is onmogelijk.” De oud-bondscoach die Brazilië in 2002 naar de wereldtitel leidde heeft bij Guangzhou vijf landgenoten in de selectie opgenomen, waarbij
ex-Tottenham Hotspur middenvelder Paulinho en voormalig AC Milan aanvaller Robinho de meest aansprekende namen zijn. “We wilden dolgraag in de halve finale tegen FC Barcelona spelen. Onze verwachtingen zijn hoog.”

De spelers en technische staf van FC Barcelona zijn zondag om 10:30 uur in het vliegtuig gestapt naar Japan. Vlucht MH8170 wordt op Narita Airport in Tokyo rond 23.20 uur Nederlandse tijd verwacht. Coach Luis Enrique heeft 23 spelers meegenomen, waaronder Sergi Samper en Gerard Gumbau van Barça B. En ondanks dat Arda Turan en Aleix Vidal nog niet speelgerechtigd zijn, reizen ze wel met hun teamgenoten mee om ze aan te moedigen.

In de huidige opzet, het WK voor clubs is sinds 2000 de opvolger van het duel om de Wereldbeker tussen de winnaar van de Champions League en de Copa Libertadores, won Barça al twee keer: in 2009 en 2011.