Nieuws September 2022

Barça – Viktoria Plzen

Woensdagavond 21.00 uur speelt Barça de 1e groepswedstrijd in de poulefase van de Champions League tegen het Tsjechische FC Viktoria Plzen uit Pilsen. Deze club werd opgericht in 1911. Stadion is de Doosan Arena met een capaciteit van 11.722 toeschouwers. Relatief een klein stadion. Trainer is Michal Bilek. Het shirt is rood met blauwe strepen.

In 1931 speelde de club voor het eerst in de hoogste klasse. Stabiel was het niet; de club degradeerde en promoveerde herhaaldelijk. Deelname aan de Europacup 1 leverde (met als tegenstander Bayern München) niets op. Degradatie volgde in 1980 waarna de club op en neer bleef gaan. In 1993 promotie naar de eerste klasse.

Tsjechië was inmiddels afgesplitst van Slowakije. Vanaf 1999 degradatie en weer op en naar gaan tussen de 1e en 2e klasse. In 2010 dan toch de eerste prijs: de Tsjechische voetbalbeker. In 2011 het eerste landkampioenschap. Daarna nog 5 x landskampioen. In 2021/2022 kampioen en deelname aan de Champions League.

Bekende (ex-) spelers: Peter Chech, Pavel Horváth, Lukas Kalvach, Pavel Bucha, Jan Sykora, Jindrich Stanek (keeper).

Pilsen is de 4e stad van Tsjechië. Belangrijkste gebrouwen product: het pils. Ruim 160.000 inwoners. Pilsen staat bekend om zijn prachtige architectuur, geboorteplaats van het pils, elk seizoen een festival, veel creativiteit, befaamde Tsjechische gerechten, diverse musea, badderen in een bier spa en 1 van de grootste synagogen ter wereld.

Maar wij hebben Camp Nou. Het zal de Tsjechische ploeg doen bibberen. Met alle respect maar een nulletje of drie moet te doen zijn. Het is belangrijk om goed te beginnen in de poule. Volgende wedstrijd is tegen Bayern. Als een wervelwind over het veld! Visca Barça!!

Foto: fcbarcelona.com