Nieuws Januari 2009

Barça voor 48e keer in halve finale Copa

De 3-2 overwinning op stadsgenoot Espanyol bracht Barça donderdagavond voor de 48ste maal in de halve finale van de Copa del Rey. Barcelona is de koning van de Copa, want de blaugranas wonnen de beker het meest. Van de 47 voorgaande halve finales werd 31 maal de finale behaald, waarvan er welliefst 24 ook daadwerkelijk gewonnen werden.

Zestien maal moest Barça zich in de halve finale de meerdere kennen in de tegenstander. Bij deze 16 verloren halve finales zitten de laatste vier keer dat Barça deelnam. In het seizoen 1999-2000 werd het team onder leiding van Van Gaal gediskwalificeerd nadat het bij Atlético Madrid met 3-0 ten onder was gegaan en het de thuiswedstrijd niet wilde spelen.

In 2000-2001 werden de blaugranas - onder leiding van Rexach - door Celta de Vigo uitgeschakeld. In Vigo werd 3-1 verloren en thuis bleef Barça bij 1-1 steken.

Pas in het seizoen 2006-2007 werd de halve finale opnieuw bereikt. Onder leiding van Frank Rijkaard speelde Barça tegen en Getafe en won het de eerste wedstrijd met 5-2, mede door de weergaloze goal van Messi, die van eigen helft langs vijf tot zes tegenstanders dribbelde en scoorde (zie foto). In Madrid werd echter met 4-0 ontluisterend verloren.

Vorig seizoen wist Rijkaard zijn team ook tot de halve finale te loodsen. Nu was Valencia de baas. Het werd 1-1 in Camp Nou en 3-2 in Mestalla.

Het wordt dus tijd dat Barça zich weer eens door de halve finale weet te worstelen. Komende week treedt het aan thuis tegen Mallorca. De return op Mallorca vindt door het drukke schema van Champions League en landenwedstrijden pas begin maart plaats. De laatste keer dat Barça de Copa won was in seizoen 1997-1998. Tegenstander was toen Mallorca........