Nieuws Augustus 2008

Barça - Wisla Krakau 4-0

FC Barcelona heeft zich woensdagavond zo goed als zeker geplaatst voor de Champions League. De blaugranas walsten in Camp Nou over Wisla Krakau heen. De Poolse kampioen kwam er met een 4-0 nederlaag nog genadig af. Het was 90 minuten éénrichtingsverkeer, waarbij opviel dat Barça zeer gretig was, het spel kort hield en in de omschakeling snel met verticale grondpasses de aanvallers lanceerden.

Coach Guardiola kwam slechts met één verassing in zijn basisopstelling. Pedro mocht op de rechtsbuitenpositie Messi vervangen. Dit ging ten koste van Bojan, die op de bank begon. Ook verkoos Guardiola Keita als verdedigende middenvelder boven Touré Yaya.

Het in geel gestoken Barça (Wisla heeft zowel in het thuis- als uittenue de kleuren rood en/of blauw) begon scherp aan de wedstrijd. Na wat speldenprikken kon het niet anders dan Samuel Eto’o zijn die de openingstreffer voor zijn rekening nam. De Kameroener werd in de 18e minuut perfect de diepte ingespeeld door Rafael Márquez. Samuel rondde het prachtige voorbereidende werk af door de bal met links kruislinks in de rechterhoek te schieten. Het was het begin van een waar bombardement aan kansen op het Poolse doel. De mooiste was voor Thierry Henry, die een boogbal rakelings naast zag gaan. ‘Titi’ bleek op dreef, want in de 25e minuut legde hij de bal na een persoonlijke actie panklaar voor Xavi. De beste speler van het afgelopen EK schoot het leer vervolgens strak in de linkerbenedenhoek; 2-0.

In de laatst twee minuten van de eerste helft kreeg Barça nog twee opgelegde kansen. Zowel Eto’o als Xavi faalde oog in oog met de Poolse doelman Pawelek. De mannen van Guardiola gingen na rust onverdroten door met hun missie om de tweestrijd zo snel mogelijk te beslissen. De verdiende 3-0 viel dan ook al in de 51e minuut en was van grote schoonheid. Iniesta speelde Eto’o aan. Die toucheerde de bal in de loop naar de ijverige Henry, waarna de Franse jongleur op zijn beurt met één voetbeweging zijn verdediger te snel af was en Pawelek vervolgens met een mooi stiftje de baas was.

De 3-0 voorsprong betekende geenszins dat de stoom er af mocht bij Barça. De felle Guardiola bleef zijn manschappen naar voren aansporen. De perfectionist ergerde zich zelfs aan invaller Piqué, die er bij een blessure van Alves te lang overdeed om zijn tenue snel aan te doen om in te vallen voor de reeds afgevoerde Braziliaan. Wat Alves mankeert is nog niet duidelijk.

De rechterflank ging er na de wissel van Alves en eerder Pedro anders uitzien. Puyol en Iniesta namen de taken over en Yaya Touré meldde zich op het middenveld naast Keita, de Malinees die een keurig debuut maakte. Kansen bleven elkaar in rap tempo opvolgen en de Polen waren rijp voor de sloop, maar het goedgevulde Camp Nou moest tot de 83e minuut wachten alvorens opnieuw Eto’o aan alle twijfels een einde maakte. Hij rondde voorbereidend werk van Iniesta knap af door vanaf rechts in de korte hoek te schieten. Na de 4-0 was alleen het debuut van Alexander Hleb nog noemenswaardig. De Wit-Rus mocht nog invallen voor de goed spelende Henry.

Doelpunten van de wedstrijd zijn te zien onder de spelersinfo van Henry.

Opstelling: Valdés; Alves (74 Piqué), Puyol, Márquez, Abidal; Iniesta, Keita, Xavi; Pedro (64. Touré Yaya), Eto’o, Henry (85. Hleb)