Nieuws Januari 2009

Barça–Atlético Madrid 2-1

FC Barcelona heeft zich in de Copa del Rey geplaatst voor de kwartfinale. Evenals de wedstrijd in Madrid, wisten de blaugranas ook de terugwedstrijd in Camp Nou van Atlético te winnen. Barcelona speelde met een mix van vaste waarde en invalkrachten, maar nam de wedstrijd zeker niet als een tussendoortje. Ook zonder Eto'o, Henry, Xavi en Piqué die op de tribune zaten, en Valdés, Puyol, Abidal en Messi, die op bank begonnen, waren de eerste mogelijkheden uit de wedstrijd voor Hleb en Busquets. Nadat Bojan vervolgens een goede mogelijkheid niet had weten te verzilveren wist Atlético na 23 minuten wel op voorsprong te komen. Florent Sinamo kopte raak bij een vrije trap van Simao. Vijf minuten later trok Barça de stand, in een aantrekkelijk duel, echter al weer gelijk. Een voorzet van Sylvinho werd deze keer wel verzilverd door de jonge Catalaan Bojan. Hij kopte de bal hard langs Atlético doelman Coupet.

Ook in de tweede helft bleef het een open wedstrijd waarin beide teams kansen creëerden. Een kwartier voor tijd verscheen de uiteindelijke eindstand op het scorebord, na een inzet van Busquets was het Eidur Gudjohnsen die het winnende doelpunt voor zijn rekening nam. Het was de vierde keer in de laatste vijf wedstrijden dat Barça een achterstand wist om te buigen in een voorsprong. Eind december lukte dat bij Villarreal en in januari tegen Mallorca en Osasuna. De ruim 45 duizend aanwezige supporters gingen dan ook tevreden naar huis.

Opst: Pinto; Alves (82. Abidal), Márquez (64. Puyol), Cáceres, Sylvinho; Touré, Gudjohnsen, Busquets; Hleb (70. Messi), Bojan, Iniesta.

Klik hier voor de samenvatting van de wedstrijd

In de volgende ronde speelt Barcelona tegen stadsgenoot Espanyol. De eerste confrontatie vindt volgende week plaats op de Montjuich. De overige teams die nog aan het toernooi deelnemen zijn: Real Mallorca, Sevilla, Real Betis, Sporting Gijón, Valencia en de winnaar uit de wedstrijd tussen Bilbao en Osasuna.