Nieuws December 2011

Barça’s 2011 (deel 4)

In een vierdelig overzicht kijken we terug op het afgelopen blaugrana jaar met al haar hoogte- en dieptepunten. Bij deze het laatste deel.

Oktober 2011
Een iemand die oktober 2011 nooit zal vergeten is Isaac Cuenca. Hij debuteerde voor het eerst team tegen Viktoria Plzen (2-0) en mocht een paar dagen later in de basis beginnen in de wedstrijd tegen Granada (0-1), waarin hij de volledige negentig minuten speelde. De Barça B-speler profiteerde optimaal van de blessures van Alexis en Pedro om te laten zien wat hij waard is als een andere optie voor een meer aanvallend Barça. In deze maand scoorde Cuenca tevens zijn eerste goal voor FC Barcelona in de overwinning op Mallorca (5-0).

November 2011
In het San Siro verzekerde FC Barcelona zich in november van de eerste plaats in de Champions League groep. In dit duel riskeerde Guardiola het om met slechts drie spelers in de achterhoede te spelen, iets wat tegenwoordig nog amper gezien wordt op zo’n hoog niveau. Barça won 3-2 met doelpunten van Van Bommel (eigen goal), Messi en Xavi, waarmee ze in de volgende ronde de return leg tegen Bayer Leverkusen thuis zullen spelen. Het was echter ook in november dat de blaugranas de eerste nederlaag van het seizoen leden, 1-0 bij Getafe.

December 2011
2011 eindigde op ongelofelijke wijze met opnieuw een overtuigende overwinning in het Santiago Bernabéu (3-1), waar Guardiola als coach nog altijd ongeslagen is. Daarna wonnen de blaugranas de Wereldbeker voor Clubs in Japan, waar zowel de halve finale tegen Al-Sadd uit Qatar en de finale tegen het Braziliaanse Santos (beide 4-0) met glans gewonnen werden. Deze titel werd echter overschaduwd met het vreselijke nieuws dat David Villa, die geblesseerd het veld moest verlaten in de halve finale, zijn scheenbeen had gebroken en voor vier à vijf maanden uit de running zou liggen.