Nieuws Juli 2021

Barcelona en Tokio

Wie herinnert zich niet de gouden race van Ellen van Langen tijdens de Olympische Spelen in Barcelona 1992? En die gezichtsuitdrukking! Briljant! Zo een impact kan een evenement hebben.

Alleen deze Spelen in Tokio zijn niet compleet. Helaas geen toeschouwers. Niet uit Japan en niet van de deelnemende landen. Terwijl bij de race van Ellen van Langen het volgepakte stadion helemaal uit zijn dank ging. Jammer, erg jammer.

De omnisportvereniging Barcelona vaardigt 35 atleten af naar de Spelen en wel in 5 categorieën: voetbal, atletiek, basketbal, handbal, en hockey. Hier en daar zijn er kansen op medailles; is van tevoren moeilijk te voorspellen.

De volgende Barcelona spelers en speelsters zijn actief op de Olympische Spelen in Tokio:

Voetbal:
Mannen: Pedri, `Oscar Mingueza en Èric Garcia. Spanje zit in een groep met Egypte (22-7), Australië (25-7) en Argentinië (28-7). Kwartfinale: 31-7; halve finale: 3-8 en finale op 7-8)

Vrouwen: Lieke Martens (Nederland), Fridolina Rölfö (Zweden) en Giovana Queiroz (Brazilië). Nederland zit in een groep met Zambia (21-7), Brazilië (24-7) en China (27-7). Zweden zit in een groep met USA (21-7), Australië (24-7) en Nieuw-Zeeland (27-7). Kwartfinale: 30-7; halve finale: 2-8 en finale op 6-8)

Atletiek:
1. Technische nummers: hinkstapspringen voor vrouwen: Yulimar Rojas. Won zilver in Rio. Wereldatlete van het jaar in 2020. 2e kandidate: Núbia Soares. Iets minder getalenteerd maar zal zeker haar best doen om in de finale te komen. Hinkstapspringen voor mannen: Nelson Évora. Kans op een medaille. Hij won goud in Beijing 2008. Een outsider.Hamerslingeren: Laura Redondo

2. Loopnummers: 3.000 meter steeplechase: Sebastián Martos; 800 meter: Pablo Sánchez-Valladares en Adrián Ben (1 van de kandidaten voor een finaleplaats (6e bij de wereldkampioenschappen Doha)); vrouwen: 200 meter Jaël-Sakura Bestué; 400 meter: Auri Lorena Bokesa; 3.000 meter steeplechase: Carolina Robles; 20 km snelwandelen: Raquel Gonzalez.

Basketbal: Pierre Oriola, Pau Gasol en Àlex Abrines. Spanje was zeer succesvol; 2 x zilver, 1 x brons. 4e speler: Leandro Bolmaro (Argentinië).

Handbal: voor Spanje: Gonzalo Pérez de Varga, Raúl EntrerRios, Aleix Gómex en Ángel Fernández; voor Frankrijk: Ludovic Fàbregas, Dika Mem, Timothey N”Guessan en Melvyn Richarson. Mooie wedstrijd: Spanje – Frankrijk. Andere spelers voor Brazilië: Thiagus Petrus, Haniel Langaro; Argentinië: Leonel Maciel; Portugal: Luis Frade; Egypte: Ali Zein

Hockey: voor Spanje: Miki Delàs

Foto: fcbarcelona.com