Nieuws December 2015

Barcelona - Villanovense 6-1

FC Barcelona heeft zich op woensdagavond weten te verzekeren van een plekje bij de laatste zestien in de Copa del Rey. De ploeg van Luis Enrique is titelverdediger, en moest afrekenen met Villanovense, een ploeg uit de derde divisie, om de achtste finales te bereiken. Na een uitwedstrijd die resulteerde in een 0-0 eindstand waren er weinig zorgen voor Enrique, en dus werden diverse spelers gespaard. Hierdoor kregen de jongelingen kans om uit te blinken, en dit gebeurde ook. Met een klinkende 6-1 zege werd de tegenstander opzij geschoven, met onder andere een hattrick van Sandro Ramírez. Barcelona speelt zaterdagavond weer, als het op pakjesavond in het Estadio Mestalla zal aantreden tegen Valencia.

In de opstelling van Barcelona stonden weinig grote namen, en de voorhoede werd uitsluitend gevormd door jonge talenten. Zo kreeg Aitor, spelend voor Barça B, een kans naast Munir en Sandro. Barcelona eindigde de wedstrijd met tien man, ondanks dat er nog twee wissels over waren voor de ploeg van Enrique. Barcelona schoot uit de startblokken in het eigen stadion, want al na vier minuten moest doelman Fuentes de bal uit het net halen. Het zou voor hem een dramatische avond worden, want Alves schoot via een afstandsschot raak. De rechtsback speelde samen met Mascherano en waren daarmee de enige vaste waarden. Fuentes ging even later in fout door de bal recht in de voeten van Sandro te spelen, die profiteerde en de 2-0 maakte. Voor hem zou het een goede avond gaan worden. Toch wist Villanovense tussendoor nog te scoren, omdat Jordi Masip een bal van geruime afstand niet kon pakken, waardoor Juanfran raak wist te schieten. Barça kwam echter via Sandro op nieuw op twee doelpunten voorsprong en ging met die score rusten.

Na rust kopte Munir al snel de 4-1 binnen, waardoor het duel wel gespeeld was. Barcelona liep nog verder uit door goals van Sandro, die daarmee zijn hattrick compleet wist te maken. Hij stond op de goede plaats om de bal in het doel te werken, en toen even later de doelman het doel al had verlaten schonk hij de bal aan Munir. Die kon de bal in het lege doel plaatsen om de score op 6-1 te brengen. Toen Mathieu aangaf last te hebben, werd hij door Enrique uit het veld gehaald. Luis Suárez, Neymar en Iniesta zaten nog op de bank maar Enrique besloot niet te wisselen en de wedstrijd met tien man uit te spelen. Na afloop verklaarde Enrique dat dit niet denigrerend bedoeld was naar Villanovense, maar dat hij geen risico wilde nemen en ook geen noodzaak zag in het inbrengen van een van zijn wissels. Door deze zege overleeft Barcelona de eerste ronde opnieuw met gemak.

Opstelling Barça: Masip, Alves (45' Gumbau), Bartra, Vermaelen, Mathieu, Samper, Mascherano, Adriano, Aitor, Munir, Sandro

Foto: www.mundodeportivo.com