Nieuws Oktober 2015

BATE - FC Barcelona 0-2

FC Barcelona is ook tijdens het derde duel in de groepsfase van de UEFA Champions League niet in de problemen gekomen. Na een gelijkspel in Rome en een spectaculaire zege in de thuiswedstrijd tegen Leverkusen was het nu de beurt aan Barcelona om Minsk te bezoeken. In Wit-Rusland was BATE Borisov namelijk de tegenstander, een ploeg die Barça in 2011 ook al trof. Toen wisten ze met een 0-5 en 4-0 zege korte metten te maken met de stugge landskampioen van Wit-Rusland, maar op dinsdagavond ging het wat moeizamer. In een gezapige eerste helft was het voor de kijker nog lastig vol te houden vanwege het lage tempo, maar gelukkig bracht Ivan Rakitic eigenhandig wat spanning in de wedstrijd. De Kroatische middenvelder moest invallen na een blessure van Sergi Roberto, en bleek uiteindelijke en gouden wissel te zijn. De Raket scoorde twee prachtige treffers en was hiermee beslissend in de wedstrijd. Deze zou in 0-2 eindigen, waardoor FC Barcelona met drie punten voorsprong aan kop gaat in de groep na drie speelronden.

Zonder de geblesseerden speelde Barcelona een matige eerste helft tegen BATE. De ploeg stond goed te verdedigen en hield de ruimtes compact, en  Barcelona maakte ook niet echt aanstalten om de aanval te zoeken. Op wat sporadische schoten na, veelal buiten de zestien, was het erg rustig voor de beide doelen. BATE kon niet profiteren van de gemakzuchtige houding van Barcelona, en kwam nooit verder dan het zestienmetergebied, door de uitstekende bewaking van Mascherano en Piqué. Alves probeerde door veel op te komen met zijn voorzetten de ban te breken, maar in de eerste helft lukte dit nog niet. Toen Sergi Roberto met ogenschijnlijk een liesblessure het veld moest verlaten was er sprake van wat chagrijn, maar Ivan Rakitic nam vlak na rust die gevoelens weg. De keepers waren nog koud van de gebrekkige doelpogingen, maar toen Neymar op het randje van de zestien Rakitic aanspeelde twijfelde de Kroatische ster geen moment. Door een lichte aanraking van een BATE-speler vloog zijn harde knal vol de kruising in, en luttele minuten na rust was de ban eindelijk gebroken. Barcelona probeerde het duel snel op slot te gooien met een tweede treffer, maar een poging van El Haddadi vloog rakelings over, vlak nadat Neymar met een volley net niet scherp genoeg was. Luis Suárez hield zich gedurende de hele wedstrijd erg afwezig, en de impulsen moesten veelal vanuit het middenveld komen.

Die kwamen er gelukkig ook, want Rakitic toonde al ruim na het uur spelen opnieuw zijn klasse. Hij stak het middenveld over zonder bal, en ontving deze opnieuw van Neymar toen hij de zestien van BATE binnen kwam gerend. De aanname was simpel en met een handig lobje fopte Rakitic de goalie opnieuw, waardoor de 0-2 en de beslissing van de wedstrijd een feit was. Hierna wisselde Enrique nog twee keer, door Sandro en Gumbau te brengen, en werd het duel rustig uitgespeeld. BATE probeerde nog een slotoffensief in te zetten maar was niet bij machte echte kansen te krijgen, waardoor Barcelona uiteindelijk zonder een zuchtje moeite het laatste eindsignaal bereikte. Door de degelijke zege in Minsk gaat Barça aan de leiding in de poule, met 7 punten. Dit geeft ze ten opzichte van Leverkusen een voordeel van drie punten, terwijl het gat met respectievelijk BATE en Roma 4 en 5 punten bedraagt. Een zege tegen BATE in eigen stadion over twee weken zou overwintering garanderen. Barça neemt het komende zondag op tegen Eibar, en dus zal de ploeg het vizier na deze zege weer op de competitie richten.

Opstelling Barça: Ter Stegen, Alves, Piqué, Bartra, Alba, Mascherano, Sergio Busquets (73' Gumbau), Sergi Roberto (18' Rakitic), Neymar, Suárez, Munir (70' Sandro)