Nieuws September 2011

BATE - FC Barcelona 0-5

Titelverdediger FC Barcelona heeft na woensdag wederom een record te pakken. De ploeg van Guardiola scoorde tegen BATE Borisov voor de 23e keer op rij in een Champions League wedstrijd en passeerde zo Bayern München dat tussen 1998 en 2000 in 22 Europese wedstrijden achtereen doel trof.

Barça had niet veel problemen met BATE Borisov, ondanks het koude regenachtige weer. De spelers kwamen allemaal met een rouwband om het veld op in Minsk vanwege het overlijden van Barça-legende Jesus 'Chus' Pereda.

De Wit-Russen stonden met tien man rond de eigen zestien meter en lieten eenzame spits Mateja Kežman als enige op de helft van FC Barcelona staan. Ondanks de defensieve aanpak had Barça geen moeite met de thuisclub. Na 19 minuten werd het 0-1. Een voorzet van Daniel Alves leek te worden ingetikt door Lionel Messi, maar net voordat hij bij de bal kon komen werkte Aleksandr Volodko de bal in eigen doel. De Argentijn was duidelijk op zoek naar doelpunten om een plaatsje te kunnen stijgen op de lijst van topscoorder bij FC Barcelona. Voor aanvang van de wedstrijd bezette Messi de derde plaats met 192 doelpunten, achter Laszlo Kubala (194) en César Rodríguez (235).

Pedro verdubbelde de voorsprong binnen drie minuten met een kopbal op aangeven van Daniel Alves. Na een half uur weet BATE een aanval te creëren, maar na juist ingrijpen van Puyol op Volodko hobbelt de bal voor het doel van Valdés langs. De wedstrijd stond in het teken van Fair Play; het was een eenvoudige eerste helft voor Manuel Gräfe die alleen hoefde te fluiten voor corners. Barça kreeg maar liefst negen corners tegen een voor de Wit-Russen. Na een blunder van Gutor, de keeper van BATE, kon Messi voor rust ook nog voor de 0-3 zorgen. Een voorzet van Pedro wordt in eerste instantie gevangen door Aleksandr Gutor, maar hij laat de bal los en die kans laat Messi niet liggen.

Vlak na de pauze tekende Lionel ook voor de vierde van de avond met een mooie knal in de kruising. Dat betekent doelpunt 194 en een evenaring van Laszlo Kubala. FC Barcelona speelt in de tweede helft in een rustiger tempo en laat de thuisclub iets meer komen. Na bijna een uur krijgt BATE een tweede kans om de eer te redden, maar het schot gaat ver over. Tijd voor de wisselspelers Cesc, Adriano en Maxwell om in het veld te komen. In de 77e minuut krijgt Alves een gele kaart omdat hij de bal tegen zijn arm aan krijgt en drie minuten later krijgt ook Simić van BATE geel voor een overtreding op Messi. Dat zijn de enige twee kaarten in de wedstrijd. De Argentijn blijft op zoek naar zijn derde van de avond, maar het is uiteindelijk David Villa die in de slotminuut weet te scoren. Villa maakt dankbaar gebruik van een fout in de defensie van de thuisclub. Hij had de bal bij Lionel kunnen bezorgen, die vrij voor de keeper stond, maar El guaje besloot Gutor te poorten en zelf de vijfde van de avond te maken. Hierdoor blijft Lionel op gelijke hoogte met Kubala.

Opstelling FC Barcelona: Valdés, Alves, Puyol, Mascherano, Abidal (61’ Adriano), Keita, Xavi (59’ Fàbregas), Thiago, Villa, Pedro (69’ Maxwell) en Messi.

Klik hier voor de samenvatting van Sport1.