Nieuws April 2009

Bayern München - Barça 1-1

Bar­ça heeft zich in München geplaatst voor de halve finale van de Champions League. In een vol Allianz Arena hielden de blaugranas Bayern op een 1-1 gelijkspel, voldoende om eind april op te gaan voor een tweestrijd met het Engelse Chelsea.

In München voldeed Barcelona aan haar opdracht door een uitdoelpunt te maken en daarmee het duel met de duitse recordmeister definitief te beslissen. Zonder echt op de proef te worden gesteld vond Barça het na de gelijkmaker van Seydou Keita voldoende en mocht Bayern eervol het kampioenenbal verlaten.

Alleen in de eerste tien minuten van de eerste en tweede helft gaf Bayern aan voor een goed resultaat te willen gaan. Barça werd onder druk gezet en Toni en Ribery kregen kansen. Lukte het Valdés om zijn doel in het eerste bedrijf schoon te houden, meteen na rust was hij kansloos toen Zé Roberto zijn ploegmaat Ribery alleen op hem afstuurde. De Fransman rondde knap af en gaf de Allianz Arena een klein beetje hoop op meer. Meer kwam er echter niet, de blaugranas bleven volharden in het rustig rondtikken van de bal waardoor het tempo laag bleef en Barça de controle over de wedstrijd hield. Via het middenrif, gevormd door Xavi, Keita en Touré, werden pogingen getracht om de aanvallers vrij te spelen. Dat Bayern zo lang op meer mocht hopen had dan ook te maken met het niet afmaken van redelijke kansen voor de aanvallers van Barcelona. Eto’o, vrijgespeeld door Messi, in de eerste helft en Messi tot twee keer in de tweede helft hadden het belangrijke uitdoelpunt op de schoenen. Het was uiteindelijk Keita die in 70e minuut aan het eindpunt stond van een knap uitgespeelde aanval. Iniesta zette op de rand van de zestien een combinatie met Eto’o en legde de bal vervolgens vanaf de achterlijn terug op Xavi die de bal op zijn beurt breed legde op de vrijstaande Keita. Seydou schoot de bal hard en zuiver achter doelman Butt, waarna de wedstrijd gespeeld was.

Coach Guardiola, zelf geschorst op de tribune zittend, liet geen twijfel bestaan over de importantie van het duel en stelde, op de grieperige Henry en geschortse Márquez na, dezelfde elf als in de thuiswedstrijd van vorige week op. Keita nam de positie van Iniesta op zich, die daardoor op de plek van Henry kwam te staan, en Abidal verving Márquez.

Het uitgebalanceerde team voldeed aan haar opdracht en zag alleen Puyol met een gele kaart opgezadeld zien worden. Na de 1-1 mocht Alexander Hleb nog opdraven voor Iniesta.

De plaatsing voor de halve finale is een nieuwe stap voor de jongens van Guardiola in dit tot dusverre succesvolle seizoen. Chelsea is weer een stap hoger en zeker voor een merendeel van de selectie een oude bekende. Beide europese grootmachten kwamen elkaar in de afgelopen vijf seizoenen driemaal tegen. Tweemaal in de achtste finale en eenmaal in de groepsfase. Bekend zijn de duels tussen de coaches Mourinho en Rijkaard. In seizoen 2004/05 liet Rijkaard zich het brood van zijn boord eten en verloor met 4-2 op Stamford Bridge. Een seizoen later nam hij revanche en won in Londen om vervolgens ook de Champions League te winnen. Weer een seizoen later troffen de beide heren elkaar in de groepsfase, waarin beide ploegen zich voor de volgende ronde plaatsten.

Opst: Valdés; Alves, Piqué, Puyol, Abidal; Xavi, Touré, Keita; Messi, Eto’o, Iniesta (77. Hleb)