Nieuws Juni 2009

Bestuur stelt contractverlenging Guardiola voor

Het bestuur van FC Barcelona wil het contract van Pep Guardiola, dat in juni 2010 afloopt, verbeteren en verlengen met één seizoen. Dat zei de president van de club, Joan Laporta, donderdag tijdens een interview bij RAC1.
Het idee is om de contracten van de hele technische staf met één jaar te verlengen tot 2011. In het geval van de belangrijkste trainers Guardiola en zijn assistenten Tito Vilanova en Juan Carlos Unzué betekent dat een economische vooruitgang.
Laporta bekende dat de club een voorstel voor een nieuw contract aan Victor Valdés heeft gedaan en hij herinnerde eraan dat Barça een eigen model heeft voor wat betreft de opbouw van de salarissen en dat het niveau daarvan voor wat betreft de salarissen bij Barça op het hoogste niveau liggen. Hij verwacht dan ook dat Valdés het nieuwe voorstel zal accepteren.

Laporta keek ook naar de toekomst. “Na zo’n goed seizoen heeft men behoefte aan een nieuwe impuls zodat de mensen niet terugvallen in de honger naar titels.” Hij wilde zich daarbij niet uitspreken over de toekomst van Samuel Eto’o of over nieuwe transfers. De president ontkende dat de fans voorbereid moesten zijn op verrassende ontwikkelingen omdat alles gedaan wordt wat normaal is. Hij gaf wel toe dat er enkele vragen zijn die gevoeliger zijn dan andere, refererend aan het geval Samuel Eto’o van wie het contract afloopt in juni 2010 en die, als hij zijn contract niet bij Barça verlengt, vanaf 1 januari aan de slag kan bij welke Europese club dan ook.
“We zullen snel weten welke plannen Eto’o heeft en wat de plannen zijn van de grote clubs in Europa. We zullen zien waartoe dat gaat leiden. Eto’o is voor mij de beste spits ter wereld”, aldus Laporta die liet doorschemeren binnen enkele dagen een afspraak te hebben met José Maria Mesalles, de agent van de spits.

Voor wat betreft de verkiezingen herinnerde Laporta eraan dat de statuten “op legale wijze” gewijzigd moeten worden. Op het spel staat de tijdsduur van de mandaten, nu tussen de zes en acht jaar maar ook de mogelijkheid om middels internet te stemmen. De president adviseert toekomstige kandidaten tegenstander te zijn van een wisseling.
“Het is discriminatie vanuit economische oogpunt maar het betekent wijziging van een door de staat afgedwongen wet en we zullen de Commissie Superior van Sport (CSD) moeten overtuigen (de wet aangaande naamloze vennootschappen) die het voorstel aan het bestuderen is.”
Laporta verzekerde dat één van de kandidaten die voor een continuering van het beleid zal staan in de komende verkiezing van volgend jaar leidend zal zijn. “Binnen het bestuur zijn er mensen waar men veel van verwachten. Ik heb een naam in mijn hoofd. Ik maak me sterk voor één van hen”.
Over ex directie leden met aspiraties, zoals Sandro Rosell of Ferran Soriano, zei Laporta dat het in het belang van Barça is om op de ingeslagen weg verder te gaan met iemand die ervaren is en die er op elk moment is.
Laporta gaf toe zelf enkele keren gefaald te hebben. “Maar meer in de zin van omgang en gedrag dan op basis van gedachte. Ik heb geleerd van mijn fouten.

Laporta gaf aan dat de vergadering van afgevaardigden waarschijnlijk op 18 augustus gehouden zal worden maar dat Barça nog steeds geen tegenstander heeft voor het Camper toernooi omdat het AC Milan van Ronaldinho verhinderd is.

Uiteindelijk bekritiseerde hij de houding van het stadsbestuur van Barcelona aangaande de herinrichting van de terreinen voorafgaand aan de constructie van het nieuwe Camp Nou.
"Wij hebben alles gedaan wat we moesten doen en de gemeente heeft nog steeds niets in gang gezet…. Ik denk niet dat Barça dit verdient. Er is een dialoog, er zijn goede relaties en een overeenstemming maar belangrijke beslissingen zoals deze zijn nog steeds niet gedeblokkeerd. Het is een kwestie van politieke wil, ik ben enigszins teleurgesteld.”